How do you advertise a little known cluster of islands in the Baltic sea?

Frågan i ingressen är befogad »How do you advertise a little known cluster of islands in the Baltic sea?« men jag vet inte om youtubklippet som anses vara svaret i artikeln är tillfredställande: Metro.co.uk: Boxer potentially sets obscure world record for punching a football

Min stående kritik mot sådana här stunts är att stunt:et är viktigare än budskapet. Det andra är att det är svårt att få kopplingen mellan, Åland i det här fallet, och stuntet. Det går, enligt källor, att slå bollar, typ överallt i världen. Att det här klippet är gjort utanför sporthall på Åland kommer typ en promille att observera.

Den kommer att få views, det kommer att skrivas ett 500 teckens artiklar om det. Det kommer räknas ihop till en siffra låter imponerande. Men inte säger så mycket. 1 000 view, likes, 1 000 retweets, spelar ingen roll. Vad som spelar roll är vad det budskapet gör. Kan det påverka något att göra något annorlunda? Resa, handla, rösta, engagera sig?

Vilket är det andra problemet. Det här klippet säljer inte Åland. Det säljer en boxare, speciellt när han inte samverkar med något typiskt åländskt. Miljön i bakgrunden är (om är snäll) skandinavisk (men när jag tänker efter möjlig att få lite här och var på norra halvklotet ), fotbollsplanen är internationell. Språket är bruten engelska. Bara logotypen i slutet är åländsk. Så det engagemang som kommer att fås är att Helenius är cool. Åland är fortfarande »a little known cluster of islands in the Baltic sea«. Men vad spelar det för roll när målet är att synas utan att verkar.

På det: är penismättning verkligen det som Åland vill sälja in sig på?

Det här inlägget postades i Internet, Kommunikation, Reklam, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s