Always #likeAgirl

Jag är inte lika upp över örona förälskade i den har reklamfilmen som resten av världen.

Men vilka är det som använder Som en flicka för fysiska prestationer som är under (det manliga) medelsvärdet. Är det inte främst inom den manliga befolkningen där det används som en förolämpning? Att visa att någon inte klarar av att hålla sig inom den traditionellt maskulina gränserna. Men den har reklamklippet, och produkten är riktat mot kvinnor, och flickor. Vilket får mig att fundera om budskapet är riktat mot rätt målgrupp. Det kan bero på mitt perspektiv, men jag tror att kvinnor mera accepterar att de är dåliga på idrott och inte i lika stor grad behöver verbalt konkretisera det det med att säga att hon kastar som en flicka. Ordet Hon har redan berättat att det rör sig om ett 2:a klassens kast.

Det den är filmen gör att etablera att ”like a girl” är nedsättande och respektlöst. Men det som behövs nu är en andra film (vilket jag tror kommer) som är mera empowerment för kvinnor. Så jag kommer att vara lite avvaktande fram till resten(?) av filmerna i serien kommer.

Det andra poängen som jag ska försöka föra fram kan exempleifieras i följande klipp från tv-serien mytbusters.

Det finns ett uns av sanning i att kasta som en flicka är lite sämre än kasta som en pojke MEN det beror på kulturella orsaker, samt olika värderingar vad som är ett bra kast. DET ÄR INTE EN SVAGHET ATT VARA KVINNA UTAN DET ÄR EN SVAGHET ATT INTE GES SAMMA MÖJLIGHETER Och det är här som jag tycker att förändringen ska ske. Inte i språkbruket främst utan i praktiken uppmuntra flickor att lära sig kastteknik.

Annars kommer ”skillnaden” att finnas kvar. För den lätta svaret på varför tjejer är dåliga på att kasta är att det är därför de är tjejer. Och det är något som bevisas på varje gympatimme.

Även om munnens bekännelse är eftersträvnadsvärd så väger ord lätt mot handling.

Det här inlägget postades i Åsikter, Feminism och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

