Tvärtom inte bättre

#reklam #kritik #genus Hittade den här halvsidan i dagens (2014-06-01) DN. Och kan inte låta bli att blogga lite om den.IMG_0396

Vi har inte kommit längre om vi istället för att objektifiera kvinnor i reklam också börjar att objektifiera män på samma sätt. Eller att fortsätta att objektifiera män på enligt rådande könsnormer. Så beroende lite på vilket perspektiv en har på patarikatet så är … på en motorhuv inte automatisk en seger för nytänkande.

Men det är också reklam som är mera gjort för att absorberas mera än analyseras. Det är budskapet om att företaget är nytt och fräscht, och lite roligt som ska fastna.  Inte mera djupgående filosofisk analys om vad som är jämställdhet. Bortsett från risken att bilden av jämställdhet blir lite skev, men å andra sidan är det inte det här förstagets uppgift att ge information om jämställdhetsmålet.

Och det är inte eller något fel med att leka med ytterligheter. Speciellt inte när det gäller envägskommunikation som ett printannons är. Ytterligheter är lätta ta in och förstå, och med den korta tidsrymden en tidningsannons har att fånga upp och leverera kan det vara svårt att leverera något svårare budskap. Speciellt för en halvannons på en vänstersida på andra sidan mitten av tidningen.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 94 av 100
Det här inlägget postades i Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s