#EUvaletFI #Eurovaalit på facebook

#EUvaletFI #Eurovaalit Sista gången jag kör ut grafer hur likes och talks about förändras för de finska euvalskandidaterna.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att det har varit svårt att få med alla kandidater. I slutet blev det 130 av totlat 260. Och jag antar att jag har missat en del fb-sidor som borde varit med och ska ha påverkat de resultaten jag har fått fram.

Så det är inte vattentätt. Men med tanke på de resurser och tiden jag lagt ner så är resultatet tillfredställande. Och jag tror jag har lärt mig en hel del om hur en bygger engagemang på facebook och vad en kan bygga det engagemanget på.

Talks about I början av maj var det en liten nedgång men i veckan innan valdagen, och under förhandsröstningen verkar intresset ha stigit en del.

chart_4
likes Det går också att se en liten snabbare ökning när det gäller likes
chart_2
För att göra fältet ännu mindre så har jag begränsat det till de top 20, där de namn som borde ha störst chans att komma in i parlamentet borde finnas. (Men inte nödvändigtvis gör, sannfinländarna saknas, och de gröna är övrerepresenterade).
chart_3

Och till sist ett cirkeldiagram över kandidaternas sammanräknade likes för partierna.
chart_7
Vilket går att jämföra med YLEs siffror från veckan SFP kan behålla sin plats i EU-parlamentet

chart_8

Det är stora skillnader, i alla fall om en utgår ifrån de 130 fb-sidor som jag har loggat.

sfp kandidater Eftersom jag bor på Åland och frågan Om och Vem är intressanta kring sfp-mandat (som verkar vara preimärvalet i eu och riksdagsval). Så blir det en egen graf för deras kandidater. Värt att notera att Donners sida hade ett gott försprång och inte per se kan ses som politsk från dag ett . Men jag ser den som en möjlig politisk plattform för honom, varför den tas med.
chart_6 (3)

chart_5 (3)

Det verkar bli ett val mellan Tovalds och Lundberg om en ska tro på facebook. Vill också tro att Gestrin kan komma med i toppen, även om hennes fb-sida inte visar det. Lundberg har ocks fördelen på facebook att det är mera socialt ofarligt att klicka like, vilket ett ställningstagande på fastlandet kanske inte är (?). Så det kan finnas en viss missmatch mellan ”IRL” och facebook. Men jag tror inte att det går att visa på en generell skillnadsprocent utan att det är något som en måste se på från fall till fall. Ibland är en fb-grupp bara en fb-grupp och ibland kan den vara en revolution.

Denna bloggposten är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 87 av 100
Det här inlägget postades i EP-valet 2014, Facebook, Politisk Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

