Dagens citat: top of mind

#citat Håller på att läsa Thinking, fast and slow av Daniel Kahneman. Där jag hittade det här intressanta stycke rätt tidigt i bokent:

”People tend to assess the relative importance of issues by the ease with they are retrived from memory-and this is largely determined by the extent by coverage in the media. Frequently mentioned topics populate the mind even as other slip away from awareness. In turn, what the media choose to report corrensponds to their view of what is currentlu on the public mind’s. It is no accident that authorian regimens extert subsstantial pressure on independent media. because public intrest is most eassily aroused by dramatic events and by celeberites, media feedeing frenzies are common”

Nu är det här en ekonom som har skrivit det, inte en mediavetare. Vilket kan förklara att synen på mediakonsumenterna som en ansikslös rätt dum massa. Fårskock, är en träffande beskrivning. Inte för att den synen är helt fel. Men det är värt att notera att det inte är så svart/vit att bröd och skådespel gör en befolkning lydig. Kommer inte inte ihåg var jag hörde det, men en tjeck som levde när sovjet fortfarande försvann konstaterade att de utvecklade en hälsosamm skeptism mot mediabudskapet och såg bakomliggande motiv. Något han trodde att avsaknades i den fria västra delen av europa.
Men det var inte det som jag tänkte stanna vid, utan gå vidare till delen att en tror att de som ligger närmast i minnet är det som är det viktigaste.

Är det verkligen så enkelt? Varumärken vill gärna vara top off mind (nära i minnet) när det gäller assosiationer. Säger jag tankkräm så är det troligvis en producent som har lagt stora pengar på att ha sitt varumärke på första plats i ditt minne. För att de gör det mera sannolikt att du kommer att köpa produkten, och för att du antagligen också kommer att etablera varumärket i din vardag. Då du spontant säger det då och då. Så i marknadsföring, ja, det som är närmast i minnet är viktigast (för varumärket).

När det gäller ansendet så gäller det nog också. I ett avsnitt i den amerikanska verisonen av the office så kretsar hela berättelsen om en ny på arbetsplatsen som är rädd för att bli “that guy”. Att bli ihågkommen till en pinsam händelse, som också skulle göra det svårare att advancera uppåt. Samma sak gäller politiker; ciggarer, toblerone och bodar på gården.

Den här bloggposten är en del av bloggutmaningen #blogg100 dag 82 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s