Euvalsreklam på tv: svergie

#EuValet Har tittat på tv-reklam på TV4 och sett lite valreklam för Euvalet, och har kommer lite reflektioner på det. Värt att säga så är jag, den här gången, inte intresserad av vad som sägs utan hur det sägs.

Sverigedemokraterna känns absurd i sammanhanget. Jag vet eller inte om retoriken faller rätt. Att först sedan lägga fram ett argument, och sedan ta tillbaka det med “att fult så illa är det inte” är att göra det svårt för sig. Första delen är för att lägga upp för smash andra delen skulle vara själva smachen. Men när Åkesson ursäktar sig så, om en forsätter på sporttermerna, öppet mål.

Folkpartiet känns vällidigt center med öppna gröna landslandskap i skymning (?). Det här känns ärligt och grundat, platsen är vällvald.

Socialdemokraterna lånar in Olof Palmes röst och ord vilket får mig att undra om det inte finns nyare ord och en nyare röst som kan säga samma sak. Även om jag tror det kan fungnera. Tror det finns en saknad av en socialdemokrat av den kalibern. Eller rättare sagt det finns en behov av ideen av en socialdemokat av den kalibern.

Moderaterna saknar en tydlig orsak varför en ska masa sig till en vallokal och rösta den här gången. Det bra att lyfta fram det positiva, med det jag saknar är den nästa stora utmaningen. Det är ingen konsekvens om en inte röstar, eller inte röstar moderat. Vilket Folkpartiet lyckades lyfta fram, medan de fortfarande kunde vara EU-positiva.

P.S när jag tänker efter borde jag göra samma sak för de finska valreklamen som händer på finsk reklamtv. Inte för att jag kan jämföra eller ens tillföra någon ny insikt. Men bara för saken skull

Denna bloggpost är enj del i bloggutmaningen #blogg100 Dag 81 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Euvalsreklam på tv: svergie

  1. RetorikKalle skriver:

    Det är inte bara sättet att argumentera som är konstigt i Sverigedemokraternas valfilmer. Även symbolerna de väljer för att visa att Sverige är hotat. Hur kom de fram till att Gotland, Globen och bävrarna är det mest svenska vi har? Och precis som med flera av de andra partiernas filmer är kopplingen mellan filmerna och valaffischerna svag. SD:s affischer i Stockholms tunnelbana handlar om att förbjuda tiggeri. Vad har det med klåfingriga EU-byråkrater att göra?

    • Michael skriver:

      Så sant som det är sagt. Borde noterat att bävrar och gottland är det som behöver försvaras. När det ändå är någolunda (om en är verkligen snäll) vettigare argumenten därifrån. Kan bara skylla på att jag inte tog mig mera tid på att skriva posten (borde också letat upp dem på youtube så att de är lättare att skaffa en egen uppfattning).
      När jag inte ser affisherna daglidags, är i finska jakobstad just nu, har jag svårt att koppla ihop dem. Men det vore intressant att titta närmare på. Formen, och formuleringar behöver inte vara samma sak. Men gärna budskapet. Och där ser jag inte hur SD kan få tiggare ihop med onskefull EU-byråkrati.
      Roligt att du tittade förbi bloggen, läser själv dina inlägg när de kommer.

Kommentera

