Hur jag kommer att rösta i euvalet.

Europaparlamentsvalet 2014 Hur jag tänker nu innan valet.

Jag söker efter någon som kan arbeta för jämställdhet. har ett miljöengagemang. Har sunda tankar om miljöpolitik. Vill och kan verka mot högerextremismen, och ser till att Festung Europa har lagom höga murar. Och inte ser Eu som hin håle.

De största problemen länderna inom EU har är miljön, jämställdhet, rasism och it (eller en nu ska sammanfatta copyright och dataövervakning. Hur vi ska göra för att unvika att bli en terminator eller 1984 sequel). Kort: ohållbar utveckling.

Det behöver inte vara en ålänning. Såklart är jag för att Åland ska ha insyn och en röst i parlamentet. Självstyret berättigar till det, och om beslutsprocessen när det gäller eu-direktiv ska sluta hacka så är det ett måste. Men jag vet inte om just att ha en parlamentsplats är den rätta vägen. Tror tvärtom att det skulle vara isolerande för åland, när vi behöver flera allierade. Både i parlamentet och i riket. Det är bra om Britt Lundberg blir invald, men det är inte någon större tragedi om hon inte blir invald.

Rent filosofiskt så skulle det vara lite tråkigt om det skulle vara enstämmig enighet kring en kandidat. Om Euvalet är något viktigt så borde det ju vara mera turbulens kring vem som får ålands förtroende. Samt det de tråkiga i att rösta på en ålänning istället för den kandidat som en tycker är bäst (vilket KAN vara samma sak, men tänkt tanken …).

Så jag tror att det är en bra ide att göra som Socialdemokraterna och Ålands framtid att försöka påverka utåt. Men jag tror inte att det blir en röst på socialdemokraterna eller.

Om en ska tro YLEs valkompas så är det en grön kandidat som ska få min röst. Vilket jag också tror att det ska bli den här gången.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 75 av 10
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

