Annonskritik: Den vårdande flygvärdinnan

Annonskritik

Jag hör till dom som inte gillar American Appeals annonskupper och deras sexism, och borde egentligen spendera mera tid på att kritisera dem. Men, det finns också andra annonser som är mindre in your face som också kan vara värt att disskutera.

Som den här helsideannonsen i Dagens Nyheter lördag #14.
IMG_0240
Den första frågan jag tänkt ställa är Kunde det vara en man på bilden och skulle krocken vara för stor för att budskapet skulle försvinna? För det finns ett kommunikationsproblem. Genusneutralt språk har helt andra nyanser som lätt kan gå förbi eller misstolkas. Eller kanske mest folk som sätter sig på tvär på sakens skull. En flygvärdinna med ett täcke och en kudde går inte misstolka lika rätt. Det hör liksom till att kvinnor ska vara vårdande enligt kulturella normer. Att det dessutom är en flygvärdinna gör den rollen dubbelt så tydlig. Både könet och arbetsbeskrivningen pekar åt samma håll.

Det är såklart önskvärt att alla organisationer tar fighten, men samtidigt ska en komma ihåg att den disskustionen inte alltid går i linje med budskapet. Eller företagets profil i stort, även om det finns en trend i att vara miljö och genusmedveten så vet jag inte riktigt säker var finnair står där. Men det är inte en ursäkt för att inte fundera och agera annorlunda.

Men om det måsta vara en omvårdande kvinna så är det finns saker som jag skulle vilja ändra på. Posen är problematiskt, med en fot framför den andra för att främhäva bena och höfterna för att få den rätta profilen. Det är lite onödigt. Frågan är ens om det behöver vara en helfigur för den här annonsen. Även om helfigur i mörkblåuniform mot vit är effektifull. Jag kanske skulle leta efter flygkabinens motsvarighets till hotellens chockladbiten på kudden. Även om objekt inte är lika intressanta som människor.

Det är inte lätt det här.

Denna bloggposten är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 61 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s