Den vilda jakten på mash-up:en

Det började med en tweet:

Eller rättare sagt två tweets:

och en tredje tweet för att påvisa min totala glömska och ignorans för den åländska musikskatten

Och ja mina öron bedrog mig inte det var en mashup på Robyns Don’t stop the music och Pop sixtens Don’t stop the music. Frågan är nu finns denna låt som ett onch nolor på the internetx?

Robyns låt Don’t stop the music släpptes i november 2002. I en forumtråd från oktober 2006 går det att läsa om att det ska finnas en remix ”Ah, det måste va den som den där p3-remixkillen satt ihop med Robyns ”Don’t stop the music”! Låter helt underbart…. ” Vilket ger oss ett tidsspann att leta.

När jag mailade radion och frågade så var de inte säkra ”[…] det var ett humorprogram i Sverige, typ Rally. Eller eventuellt nån på Radio Stockholm, som stod för mixen […]”. Som sedan förtydligas […]P3 remix, Rally kan vi utesluta för de slutade sända 2002, om vi bortser från återföreningarna. Dessutom vill jag minnas att de inte hade remixer utan svenska adabtioner. Delux däremot hade remixar, och P3 morgonpasset hade också remixar, bäggre fallen av av bla. Sjökextet. Så kan det vara han som har gjort det här?

Sveriges radio har låtlistor över sjökextes mixar både för deluxe och för morgonpasset. Det ena publicerad 2007 och den andra 2011. Det ger inte så mycket men så, kollar jag flashback, och får ett annat namn Jocke Boberg. Han remixade låtar för Salva, och han har någon from av kontakt med Rally. Det passar lite bättre, med vad radion svarade. Och rent ljudmässigt är jag tveksam om det skulle vara Sjökexet som ligger bakom. Han brukar låta annorlunda. Efter lite sökande har han också ett spår som heter ”Don’t stop the music” kan det vara han?

Så jag började leta efter Jocke Boberg och Don’t stop the music för att höra låten för att veta om det var den eller det är något annat. Och det är liksom där jag har stannat, såhärlångt.

Uppdaterat: Det är jocke boberg som gjort mixen. jocke.com

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 60 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Den vilda jakten på mash-up:en

  1. Ping: Veckan som gått v. 18 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

