Något är fel när jag vet när näringsministern stiger upp, men inte vad han vill

Ledare i ÅT 2014-04-26 (betalvägg) Politikerna håller på att slå rekord i självförhärligande Slutklämmen sammanfattar rätt bra vad ledaren handlar om:

”Och ska verkligen nästa val avgöras av vem som lägger upp flest tränings- och blodgivarbilder på Facebook? Den politiska ”debatten” på Åland börjar mer och mer bli en tävling i vem som kan stiga upp tidigast och löpa den längsta joggingrundan när de kommit hem på kvällen, inte en arena där olika politiska åsikter stöts och blöts mot varandra.”

Petri Carlsson (m) bloggar om ledaren Dagens ledare i Ålandstidningen är ett riktigt bottennapp av Fredrik Rosenqvist…. och verkar helt missuppfattat den. Det handlar inte om ett hyllande av jantelagen från Rosenqvist sida. Sista stycket är det som räknas och det som sammanfattar vad han vill. Och det är inte att ta bort Karlströms träningsklipp, utan att kompletera den med dagsaktuella politiska åsikter.

Fredrik Karlström (m) som är en av de utpekade ministrarna svarar på sin blogg: Svar på dagens ledareOckså han missar helt kritiken. Vi får en istället en historialektion. Som görs helt tydligt när han avslutar det med: ”Fredrik, en ledarplats borde du ha använt till något viktigare, än det här>>”. (antar att han syftar på Syrien, Syd-sudan, eller CRA, men vad vet jag, kanske är det mördarsninglar).

Och går istället till motattack mot ålandstidningen. Först att han insåg att papperstidningen är utdöende. (vilket är en stående spaning sedan 1960-talet) för att sedan hoppa på det journalistiska hantverket:

”Jag börjar dock överväga om jag hädanefter skall hänvisa er och era frågor till min blogg och att jag svarar er där eftersom ni nästan aldrig lyckats citera mig rätt, ni kontrollerar inte bakgrundsfakta tillräckligt, ni förändrar och förvränger det jag säger, ibland omedvetet och ibland medvetet för att kunna bygga morgondagens ledare på. Ni granskar inte alla era källor kritiskt och Facebook och bloggar verkar ändå vara ett av era mest använda verktyg för att ta reda på var opinionen är och var nyheterna sker.”

Nu får var och en använda sociala medier som de själva vill. Alla politiker behöver inte vara politiker på facebook. Men jag ser samma sak som Rosenqvist. Det får gärna vara mera politik, mera åsikter, mera debatt. Och det finns det inte idag. Och jag skulle säga att jag har rätt bra koll på vad åländska politker bloggar, twittrar, facebook-ar om. Jag har intresselistor, jag har twitter listor, jag har rss-bundles, men jag ser inte så mycket politisk debatt, visoner eller ens åsikter.

Jag vill inte se ett val där folk röstar på de som de tycker har den trevligaste vardagen på instagram. Och näringsminister Karlström är ett bra exempel på den utvecklingen. Han är inte den enda, och jag skulle inte dröja alltförlängde att disskutera honom för att istället komma till det viktiga. Pollariseringen, förenklingen, den endimetionella politiken och svårigheten att ta ut debatten från insändarsidorna till internet. Där finns inga maxantal tecken som i papperstidningen, ingen herr talman som säger att du talat för länge. Asspirerande politker kan utvecka sin vison utan gränser. Men ändå gör så få det.

Det är något fel när jag dagligdags vet när näringsminister steg upp men inte vad han vill.

Nu finns det ändå de som gör ett bra jobb, av de mera aktiva: Kansliminister Wille Valves (m) fb-sida är en bra början. Mia Hanström (s) bloggar bra. Jörgen Pettersson (c) har kvar skrivartakterna från sitt förra arbete. Omskrivna Igge Holmberg (s) är en flitig facebookare, även om fokus ligger mot landet i väst.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 57 av 100
Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

