Podcaststips

Podcast Idag blir det lite podcast-tips. Jag är ett stort fan av podcaster, men jag har aldrig lyssnat på Alex&Sigge, dettta trots att jag det senaste året så gott som hela tiden har haft bortåt 50 stycken i ipoden hela tiden.

Tricket är att lyssna på många korta. Vilket ofta kräver en hel del proffistionalism bakom. Jag är inte ett stort fan av det långa 2 timmars poddarna utan rikting och mål. Speciellt inte när en bra klippare kan få ner det till 30 minuter rent nöje. Så trots att podcasten har möjligheten att bli vems som helst kanal till världen, så kan den inte bli det. Det är inte lika lätt som bloggen att göra en bra produkt.

Ett par podcast som jag kan rekomendera (länkar till itunes):

  • Aftonbladet: Åsiktskoridoren ca. 30 min, varannan vecka.
    Lättsmält om #svpol utifrån ledarredaktionen på aftonbladet med hjälp av politism.
  • Aftonbladet: Lilla Drevet
    Gamla tankesmeder från P3 tankesmedjan gör satir.
  • Via lascaris ca: 30 min, varje vecka.
    Jag är så gammal, eller så hade jag en så oansvarig uppväxt att jag fick lyssna på delux när det gick på P3. Det här är inte samma sak, men det är precis lika roligt. Och det är tamigfan otroligt att de kan vara så komprimerat roliga varje gång, och de inte klipper så mycket. (Inget alls).
  • FT: Listen to lucy ca: 5 minuter, varje vecka.
    Intressanta och tankeväckande reflektioner, eller gåserier i ljudform. Brukar alltid ha en bra observation varje vecka om karriär, arbete, arbetsplatser. Älskar också att hon klarar av det att koka ner det till en precis lagom längd.
  • BBC: Trending ca: 30 min, varje vecka.
    Det här programmet vidgar mina vyer om vad som händer i världen. Eller rättare sagt vad som händer i the common whealt. Vilka hashtagar är det som trendar i Indien, Brasilien, eller Kenya, och vad är det som ligger bakom. Påminner mycket om vad jack werner gör på metro, fast med en större redaktion och BBC resurser.
  • Staden Podcast ca. 60 min, varannan vecka.
    Arkitekturpod om städer. Om jag någon gång skulle hamna i en av kuperna i tv-programmet spåret så jag vara enormt tacksam för att jag har lyssnat på den här podden. Mycket allmänbildande om mycket mera än stadsplanering.
  • Sophos Security 15 minuter, en gång i veckan.
    Lagom mycket, lagom lång tom datorsäkerhet på en lagom nivå. De är inte så advancerat, mest basic. Men jag uppskattar att det med regelbundhet är någon i mitt flöde som snackar datorsäkerhet. Dessutom har de ofta bra kommentarer till dataläckor som den i target, heartbleed and so on.
  • CS Podcast ca: 30 min, varannan vecka
    Är inte i IT-svängen, men jag skulle säga att lyssna på computer swedens podcast är det lataste sättet att få en bra inblick.
  • Genier
    Moa Gammel pratar med genier
  • A cast of kings Bortåt en timme, varje vecka när Game of thrones går på HBO.
    Det ger mervärde att få en re-cap av det senaste avsnittet och kankse fånga upp detaljer som en kanske har missat.
OBS! Bilderna är inte länkade till podcasterna. OBS!









Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 54 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

