Vad du ska göra när du blir stor?

Vad ska du göra när du blir stor? En bra fråga som jag inte har något bra svar på. Men som jag borde kunna levererat ett bra svar på redan typ förra veckan.

Jag har ingen anning. Och det börjar kännas som det är dags att veta snart.

Jag gillar Media och kommunikationsvetenskap för bredden och möjligheten att plocka sönder vad som helst i små bitar. Bredden som en tvärvetenskap att kombinera olika saker. Men att kunna plocka sönder en bild i tiotusen ord, och en tweet i 140 000 delar har inte så mycket värde om en ska sälja mera smör. Dessutom bygger kommunikatör, vilket jag antar jag hamnar att söka jobb på att en är betydligt mera social än vad jag är. Jag har den enkla regeln att om du inte a) är intresserad av det jag gillar b) är användbar för mig så är jag inte intresserad av någon kontakt. Jag kan vara social, ställa frågor och nicka på rätt stället men som kommunikatör är det bra att ha en viss mån av genunitet. Å andra sidan så har jag det många organisationern behöver. Mindre fluff och mera förstånd. Reflektera över vad det innebär att vara miljövänglig och jämställd, vad det innebär att ha en dialog med sin omgivning. Hur den ska föras, och en pratar med de som inte har en röst eller inte viill brukar tala med en.

Men är det verkligen det jag är bäst på, och är det verkligen det jag vill? Frågar jag ingen särsklid.

Egentligen är det inte vad som är det viktigt utan när. Med nada kontakter så behöver jag en examen för att få jobb. Det eller ett sidoprojekt som visar att jag kan något. (Vilket den här bloggen skulle ses som vara, en relativt ocensurerad sceneri över hur jag ser på (digital) kommunikation). Plus oviljan att växla yrken. Jag är inte så intresserad av att hoppa runt, utan mera låta mig snöa in på ett ämne för de åren jag är yrkesverksam. Dessvärre verkar det vara något som blir svårare och svårare att göra i framtiden.

Och tänk om jag är bättre på något annat.

Om två dagar är sista ansökningsdagen till höstterminen 2014 för högskoleutbidlningarna i sverige.

”I like usefull people and people who likes doing the things I like doing”

-Linda Freeman (snowcake 2006)
Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 44 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

