Undermåliga Europaparlamentsvalskampanjtidningsannonser, jag vet att ni har en budget, men kom igen

EU-valet Vi är i mitten av april och valdagen för eu valet börjar närma sig och det har börjat dyka upp valanonnser i lokaltidningarna. Men bara var så väll att de kunde sätta lite kvalitetsarbete bakom annonsproduktionen.

För att säga det behöver en först veta vad det är för annons. Jag bedömmer det här som att vara en intygade annons med ett känt annsikte. Med andra ord, målgruppen för den här annonsen ska rösta på kandidaten för att de känner igen och litar på den kända ansiktet som stöder kandidaten.

IMG_0135Det första problemet är att de kända ansikten jag ser i annonserna bara kvalar in som trevliga rättskaffens människor. De har inget mandat att prata om EU frågor, eller politik, inte mera än slumpvis människa på gatan. Så om man ska se dem som experter så har de gjort ett dåligt val. Å andra sidan finns de få namn som kan agera intygande för henne om man söker personer som har förtroende när det gäller eu-frågor, svenskfinland.

Jag undrar också lite smått hur de har arbetat fram citaten. De känns lite stolpiga, lite som någon som de mailat iväg en fråga om de kunde sända över en hyfsat upplöst bild och skriva två meningar som är postiva om kandidaten. Vilket gör det lika sexigt som gråsten. Det jag själv skulle göra är att banda ett samtal där hen som ska vara med i annonsen pratar fritt om Eu och kandidaten i kanske fem-tio minuter. Sedan lyssna igenom det och plocka ut det bästa. Då får en fram ett otvunget formulerat genuit svar.

Rent formmässigt så är det platt. Friställ bilden på människan som intygar om britts förträfflighet, och sätt hen i förgrunden. Detta är speciellt viktigt om de tänker använda Jag röstar på britt … som tilltal. Kopplingen mellan ansikte och budskap ska gå snabbare. Som det är just nu så måste en gå till bakgrunden av annonsen för att klura ut vem det är som röstar på britt. Sedan skadar det inte att att ha kandidatens ansikte med i bilden specillt när hen inte har en eget formspråk.

Typografin. använd typografin. För att låna så mycket från den amerikanska valkampanjerna så är det konstigt att de tappat bort typografin. Vilket typsnitt är Britt Lundberg, comic sans, Helvetica, ding bats, times, garamond, silkscreen?

Untitled

(1) är intygande person (2) är själva kandidaten. Det gröna fältet till höger är det fält där de partier som stöder kandidaten har sina logotyper.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 41 av 100
Annonser
Det här inlägget postades i EP-valet 2014, Politisk Kommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s