Enter title here

Främlingsfientlighet Ibland tar saker fyr. På natten till söndagen skrev jag och postade jag Varför åländska polisen borde ha närvaro på facebook när jag kände att misstänksamheten mot dörrförsäljare blåstes ur proportion. Men jag var långt från säker på hur starkt case jag hade. Men det hela kändes inte rätt. På söndagseftermiddagen hade det fortfarande inte kommit fram någon ballanserad bild om vad det egentligen var som hände. Och det blev inte bättre av att fria tider hade en lätt förvirrad artikel om rånliggor, och en avskyvärds komentarsfält under. Men ingen annan verkade vilja lyfta en mera nyanserad bild så jag postade samma bild och samma text på fb-gruppen Ålandsvännerna, och För ett öppet och tolerant Åland, nu och i framtiden!

Bilden fick minst sagt nästan inga reaktioner på För ett öppet och tolerant åland, och i två timmar trodde jag att det skulle vara samma sak i gruppen Ålandsvännerna. Men så exploderade det där.

Och det är då man undrar vad man har satt igång. Tänk om det verkligen har skett något hemskt brott? Då hade jag ju förminskad det något enormt. Det främlingsfientlighet jag såg på poliskontroll åland, i de flesta fall sublim. Och i få fall öppen. Jag skulle ha det svårt att övertyga någon som inte har de rätta ”glasögona” på att det var något på tok där. Plus att jag förnekade en del folks upplevelser av det här. Vilket inte eller kändes helt rätt. Även om något objektivt sätt inte är farligt så kan de vara obehagligt. Och jag vet inte om jag skulle lyckas förmedla den nyansen via facebook. Och tänk om jag förstärker fördomarna istället för att motarbetar dem. Och folk tror att det är lätt att bara tycka saker

Som tur var är de flesta i gruppen Ålandsvännerna så fantastiska att de förstod vad jag menade, och kunde formulera mitt budskap på ett bättre sätt. Och vad som kanske är bättre så verkar de ha tålamodet (må del aldrig sina) att argumenentera mot främlingsfientliga röster. Och sedan, förstås, spårar det ut.

Den här så kallade rånvågen skulle vara en följd av Mångkulturen, kulturberikande. Och media som förtiger, och de naiva som ska vakna och se de andra som de verkligen är. Och att det för i tiden minsan gick att ha dörren olåst. Rent struntprat, kompleterat med misstolkad statistik.

Var det värt det? Tråden kapades rätt snabbt att två tre främlingsfientliga röster. Och  Ja, jag tror det. Alla som inte är head over heels främlingsfientliga, borde väll åtminstådet fundera lite. Och de som är upplysta, eller vad man nu ska säga, mår säkert bra av en påminelse. Om inte annars för att visa att det finns en disskustion om det här redan. Främlingsfientlighet ska inte få en chans att smyga fram någostans.

Jonas bladh skriver på ledarplats i nya åland Källkritik offer för snabbheten på sociala medier

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 40 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

