Vi tittar på #trolljägarna (och gillar det)

#Näthat Varje gång jag hör namnet, trolljägarna, så tänker jag på den norska filmen från 2010. (rekomenderas, se gärna den i samband med finska rare exports). Men det det jag tänkt blogga om är tv3 tv-program som leds av Robert Aschberg.

Det är ett viktigt program, och roligt nog är det också (iaf. för mig överaskande) bra. Att plocka fram ett case, offer, förövare, juridiken. Speciellt det senaste tror jag att är viktigt. Finns det misstanke att tro att någon har brytit mot lagen så ska det prövas av rättsväsendet. Och det är något tillfredställande med att ha Robert Aschberg gå fram och konfrontera näthatare.

Det jag hade i bakhuvudet var att det går inte att separera internet från resten av samhället, inte längre. Sker det slutshaming, rasism och misstänkliggörande av offer på ett kommentatorsfält så sker det också på andra platser i den offentliga rummet. På arbetsplatser, i skolan. Både som separat företelse, men också kopplat till trakaserierna på nätet.

Inför kommande avsnitt i programserien är jag dock lite orolig om de ska klara av att nyanserar könsrollerna. Män som hatar, kvinnor som blir hatade. Dessutom att både programledaren och juristexperten är män blir jag lite bekymmrad över. En kvinna i side-kick roll skulle inte skada.  Lite hopp finns det, för det verkar tänkt över det när de letade fram en 60-årig kvinna som hatade på nätet.

Ser fram emot nästa avsnitt.

Se avsnittet på webben här: Trolljägarna -Avsnitt 1

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 34 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

