Blir det något Almedalen för Åland 2014?

Almedalen: Åland Det borde snart vara dags igen, om inte det redan disskuteras om Åland ska delta och i så fall hur. Tänkte redan i höst skriva lite om vad jag kunde se att nästa års resa skulle må bra av att ha reflektera om, men texten  (punktlistan) blev liggande, så den kommer idag istället.

_IGP1204

Michael sars kommer tillbaka från visby sommaren 2013, men blir det en återresa 2014 är frågan.

  • Dumpa politikerna och sänd dit tjänstemän och tredje sektorn Almedalen är en plats för engagerade insatta människor. (the nerds and the geeks) så det bästa Åland kan göra är att sända ner sin mest ininsatta om speciallområden. Med de relativt små myndighetsorganisationerna gissar jag att många anställda på LR skulle må bra av ett par intensiva dagar i Almedalen.
  • Röda mattan måste vara på flygplatsen konternutlitet vinner en på, och även om det är disskutabelt om det gav den effekt som söktes. (Mattan skulle leda besökare ner till hamnen och det hände inte (?)).
  • Sälj mindre köp/låna/stjäl mer Själva utgångspunkten, att sälja Åland till svenskarna, kan må bra att strunta i. Istället kan man fokusera på att lära sig och lyssna in. Speciellt när det inte finns så mycket resurser för samhällsutveckling/utveckling över lag så behövs de senaste ideerna importeras.
  • Vaska champangen Champagnefyndet sommaren 2010 är en parantes i Ålands historia, och borde begränsats till ett utropstecken i marknadsföringen av Åland. Det är inte eller Ålands finest moment när det gäller hantering av kulturarvet eller. Champagne är för långt bort från den image som Åland har idag. Och bara periodvis intressant för de människor som är intresserade av Åland. Visst går det att sätta pengar på att ända deras tankar kring åland och champange men det lite att slänga pengarna i sjön.
  • Tänk mätbarhet när det gäller målsättning –Vad vill vi uppnå, och hur vet vi att vi har uppnåt det? Och kan vi jämföra det åtgärden med andra åtgärder för att kunna välja det bästa. Om det inte går att jämföra två kommunikationsåtgärder med varandra är de svårt att veta var pengarna gör mest nytta.
  • Bjud tillbaka.Evenemang, möten, seminariedagar, och mässor kan vara ett sätt för en organisation att visa var ens intressen ligger. Jag vet inte om det behöver vara så stort, men om det nu och då händer saker som samlar tex. vindkraftsspecialister på Åland. Så skapar det bilden av att Åland har koll och intresse i vindkrafsutvecklingen. Spciellt om det sammtidigt händer saker med vindkraftsparkerna. Samma sak med skola, andra miljöfrågor, östersjön, eller whatever. Det är också en förevänning för att bekanta sig närmare med organisationer, och personer utan att behöva prata upphandlingar eller projekt, utan mera ideer. Vilket är det som Åland verkligen behöver mera av.
  • Lär dig känna Almedalsbesökaren Det borde finnas en hel del information om vem det är som besöker almedalsveckan, och vem det är som ställer ut. Vilket gör att det går att anpassa kommunikationen till den målgruppen.
Den här bloggposten är en del av #blogg100 dag 27 av 100
Det här inlägget postades i Kommunikation, Politisk Kommunikation, Public Relations och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s