Slow day in bloggcountry

Metabloggande Har varit en lung dag på bloggfronten, och har inte fått något skrivet. Har lite texter på lut men inga som är riktigt klara ännu. Så det får bli lite metabloggande för denna dag 25 av bloggutmaningen #blogg100

Jag behöver lära mig grunderna i jquery, för att lättare för att få ut information från twitter api-calls. Eller så krånglar jag till det för mig själv. Har hursomhaver första, grunddelen av data-batchen, eller vad man kalla det för att få en översikt hur twitter ser ut på Åland. Att titta just på ett område är inte helt omöjligt när twitter tillåter åtministånde mig att ta ner 150-200/h. Och då är det grunddatan i konton. Att ta ner followers/ following så är det lite för lite för. Även om kontona har i regel följer få och foljs av få (>100). Vilket är ett problem som jag borde hitta en lösning på. För Åland är det inte lika intressant att se vem som twittar med vem utan vem som följer vem.

Det borde vara möjligt att göra samma sak på facebook med hjälp av appar. Även om jag inte tror att det är helt okej med facebook. De vill säga att en skapar en app som förutom en tjänst också tar ner dina vännerslista + annan data. Tror nog att många oaktsamt nog skulle delta i en sådan udersökning. Det är svårt att överblicka information och själv sortera vad som kan vara skadligt och vad som är harmlöst.

Även om jag tror mera på observation och intervjuer när det gäller att undersöka betenden så börjar jag mer och mera tro att enkätsvar är det bästa sättet att undersöka sociala mediebetenden. Även om svaren inte kanske är helt rättvisande, så har i alla fall individen överblick över vad det är som frågas efter, valfrihet att svara, och möjlighet att skydda sitt privatliv.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 dag 24 av 100
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

