Mitt antiraist-tal på röda korsets manifestation mot rasism 20140322

Antirasism Manus till ”Talet” jag höll på röda korsets manifestation idag den 22 mars i miramarparken i mariehamn. Manus i som text som jag utgår från, inte som i text som jag läste högt ur.🙂

Vi kan inte luta oss tillbaka och säga att en resa om året till Mallorca gör att vi är imuna mot rasism. Att du någonstans i släkten hade en sjöman som seglade de sju haven. Att i historien har ålänningen aldrig var inskränkt och fördomsfull.

Det är bra att du reser (hoppas att du klimatkompenserar om du flyger), och det är inget fel med sjöman. Men nu är det inte så att det är bristen på sjömansläkter som gjort att vi här en våg av främlingsfientliga röster i europa.

Det handlar om kundskap och självreflektion. Och om att lyssna. Kundskapsbiten är svår, när mångkulturella samhällen blir monokullturella i historiaboken.
Självreflektion är också svårt. Den checklista för att kolla om en är rasist eller ej idag är typ. Röstade jag på SD/ sannfinländarna? Går jag runt med järnrör på fyllan? Brukar jag attackera antirasistmanifestationer? De flesta kryssar, tack gode gud, nej på det. Men jag ser gärna att den checklistan blir längre.

Men det är också rasism att inte förstå att bilderna på godispåsen inte är rumsren. Det är också rasism att inte förstå att norden också hade sin del av slaveriet. Att inte förstå att det seriebok kan vara rasistisk, medans andra böcker av samma författare är motsatsen. Att det inte är historieförvanskning att byta bort rasiska ord i barnböcker.

Det är också en form av rasism.

Det handlar också om att lyssna. På de som ofta utsätts för intollerans. Lyssna på deras upplevelser, och ta till sig. Och att inte förminska deras upplevelser, och försöka förändra sig till det bättre. Och om du inte har de rösterna i din närhet så finns det på internet, i böcker och film om du bara vill leta rätt på dem.

Rasism finns i väggarna, och det smittar lätt av sig som asbest och mögel. Och det är inget som en ger utryck för rasism inte alltid är medveten om. Antirasism handlar inte bara om att ta ställning emot, det är något att förhålla sig själv till. Om du vill verka mot rasism, om du verkligen vill verka mot rasim. Ska du ge ett ärligt svar på frågan är jag en rasist. Och gå vidare från det.

Förändringen börja med dig

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 dag 22 av 100
Det här inlägget postades i Främlingsfientlighet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

