Att hålla liv i hashtag.

Twitter Det är något fåfängt och världsfrånvänt att påstå att en har någon form av kontroll över en hashtag. Men nu tänker jag vara det ändå och påstå att jag i nästan tre år har hållit igång hashtagen #axpol en avfälling från #svpol

Kort är det tanken att skapa en hashtag för tweets som berör politik på/kring/om Åland.

Nu är det är ingen succe. Men lite nu och då så ploppar det upp andra än mig själv som använder hashtagen, i den funktion som jag avsåg då. Och såhär i efterhand kan jag säga att Hashtagen är relevant, MEN twitter som politiskt torgmöte är inte lika intressant. I alla fall om en inte har blickarna utåt mot vad som händer i Sverige, Riket, Bryssel eller världen i stort. Det finns inga extremt lokala twitterbeefs över farthinder, och inget mera nationellt om språk. Och vi får se om det någonsin kommer att utveckla sig till det när det inte är valår.

Då, 2011, var det typ bara twitter som gjord det möjligt att tagga poster. Något som idag alla sociala media nätverk ar en funktion för. Även om det inte funkar lika bra för alla. Hashtagar på facebook är inte lika populära som på instagram kan jag tänka mig. Men det är väll nästa steg. Instagram borde vara nästa logiska steg. Facebook kräver lite mera övertalande för att folk ska börja hashtagga sin poster i önskad omfattning.

Den näst första tweeten på hashtaggen #axpol jag kunde hitta. Passande nog om alkhol något som är högst aktuellt i lagtinget just i dagarna,

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 dag 20 av 100
Det här inlägget postades i Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Att hålla liv i hashtag.

  1. Daniel stintzing skriver:

    Reblogga detta på Stintzing's Blog och kommenterade:
    Oemotståndlig text om hashtaggen #axpol = Åländsk politik

Kommentera

