En närmare titt på Scans-helsideannonser

20140306 Scan-Helsidereklam Reklam Uppskattar verkligen de här helsideannonser scan kör i (åtminstånde) DN, nu i veckorna.

Problemet med halvfabrikat i dagens samhälle är att de inte känns naturliga. När all mat ska vara tilllagad så är industriell produktion av mat lite fult och fattigt. Men den här annonsen flyttar varumärket lite närmare det hemlagat. Hemlagat, som i den hemlagade potatismosen som kan köpa i korvkiosken.

Copyn är förförisk bra. ”Så här gör du falukorv från grunden, Om du ska göra dina egna köttbullar från grunden”Den ger sken av att vem som helst kan göra falukorv hemma och få den lika bra som scan. Men ändå köper den i butiken för att det är mera praktiskt så. De sidstepar problemet med fabrikstillverkningen, och låter betraktaren själv skapar bilder om hur köket där falukorven/ köttbullarna lagas, och bondgården och så vidare. Och jag tror det funkar bra. Egna förväntningar och ideer är oftast starkare och bättre än vad andras formuleringar är. Reklam handlar om att vara en idegnista till en längtan och till kosumtion/ förverkligande av den iden. Och scans reklam som visas här lyckas med det.

Det ger också lite stöd för min tes att det som inte blir bra på fotografi, ska visas genom animation eller illustration. Mat är svårt att fotografera, uppfödningsindustrin som det krävs för att få fram kött är inte eller speciellt trevlig. Bullerby ideen om lantbruk brukar däremot hålla rätt bra. Tror inte eller kliniska metallen i scans fabriker inte eller ger den rätta lystern.

Det finns lite genus i de här bilderna också. Det kanske inte syns så tydligt på bilden till höger, men det är skillnad på hur kvinnan och mannen ser ut när de gör falukorv. Mannen ser mera ut att vara en kock (en yrkesmässig relation till maten), och kvinnan ser mera praktisk ut, och ser inte ut att arbeta i ett resturangkök (en familjär relation till maten). I ena annonsen (den mittersta) , saknar hon iritterande nog också huvud, vilket är ett sätt att objektisera kvinnor.

Det är inte så mycket så att jag vill uppmana att plocka fram högafflarna, tända facklorna och sända iväg ett mass-mess till gruppen pöbeln/riot-gänget. För nu ska vi storma scans kontor för att råda bot på deras sexism. Utan mera en observation att det är lätt att trilla ner i hetronormativt formspråk, och det inte alltid ser så upprörande ut.

Denna bloggpost är en del av bloggutmaningen #blogg100 Dag 7 av 100.
Det här inlägget postades i Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s