Hetronormen i reklam med avstamp i ett nummer av Maxingebladet

Genus I november förra året sände den Åländska köpcentret Maxinge ut en reklamtidning för att locka köpare till deras julkommers.

Nu har jag svårt att ge bra kritik mot maxingebladets novembernummer. Jag håller fast i att den är normativ, men utan att ge någon djupare analys av tidningen. Så istället för att göra en analys av tidningen och peka ut på de nyckelkomponenter så får det bli en fundering kring reklam/ kundtidningar.

Men det finns ändå en hel del att fundera på kring kundtidningar för Maxinge och Maxingebladet och hetronormativiteten är summan av sina butiker (28st). Det vill säga att det budskaps som sänds ut måste grundas i butikerna som finns i huset. Vilket också innebär att det kommer att finnas en del olika värdegrunder som spelar in på hur den enskilda butiken gör sin reklam. Och hur dåligt de upplever att könssteriotyper är.

Vintertips: Det mest praktiska plagget för vinterbruk: Täckkjol, eller Thermo-Kjol. Underbart att slippa täckbyxor, och långkalsonger. Speciellt när det är -30 ute och +22 grader inne.
add nature

På det så finns det andra perspektiv på vad som är hetronormativt, könssteriotypiskt, eller bara normativt i stort. När jag eller någon annan kort på twitter konstaterar att det här var väll ändå lite väll könssteriotypt placerar vi oss bara in på skalan. Inte var vi befinner oss. Det vi kräver kanske inte känns lika rimligt för butiken som oss. Jag tycker att det skulle vara uppfriskande om H&M hade män i kjolar och klänningar, eller åtminstånde en kilt i sin reklam och sortiment. Vilket inte kanske känns rimligt för dem, även om jag inte kan tönka att de som företag inte motsätter sig att män köper kjolar hos dem.

Så om vi ska kunna bedriva förändringsarbete och till viss del kritik mot/med butikerna så måste de ha en egen idee om vad som är könssteriotypt och vart en ska sträva på det området. Alternativt veta vad deras tilltänkta kunder tänker/ tycker och anpassa sig efter det.

Det är ett sätt att göra det. Det går också att påverka under själva produktionen av bilderna, texterna och formgivningen av tidningen. Det kan vara mindre konfrontativt mot butikerna, och problemet dyker egentligen inte upp fören ett företag vill sälja grej med tjej. Här gäller det att reflektera över vad produkten som säljs egentligen är för något Täckkjol är ett praktiskt vinterplagg. Verktyg är verktyg inte en förlängning av ditt könsorgan. Hudvård är för hud. På genus kan en lägga ålder, dataspel/ spel är inte alltid för barn. Modeplagg bärs inte alltid bäst av en 20-åring.

Mycket av reklamen vi ser idag blandar på vad de säljer och vad de vill sälja. Det går att sälja en bil utan att ha en kvinna på motorhuven. Se bara på reklamfilmen för Lemon, som anses vara en av de mera banbrytande reklamfilmerna i historien. Det handlar om att se produkten för vad den är inte vad samhället i stort tycker att produkten är.

(Bonus: Mad Men pratar om Volkswagens Lemon-reklam enda delar av mad men som är värda att se är när de kommenterar samtidsreklam).

Det här inlägget postades i Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s