Facebooketablering gör inte ungdomspolisen bättre

Sociala medier Igår när Ålands ungdomspolis rullade ut sin facebook sida blev jag inte lika exalterad som många andra. Men det må sägas vara bättre än bilderna när polisen poserade med vapen 2009

Jag antar att det är motsvarigheten till -90 och -00 talets vi måste ha en hemsida som idag har blivit till Vi måste vara på facebook. Utan att dessto mera fundera på vad som ska göras där, och vad för effekt det ska få. Facebook, och facebooknärvaro har orättfärdigt blivit en symbol för att hänga med i tiden. På det har vi en explostionsartad ökning av likes på sidan. Vilket visar på intresse, men för vad. Det är inte innehållet, utan det är ideen att polisen finns på facebook. Det gör också att det är skarpt läge direkt, och inte så många chanser att testa sig fram, och låta kommunikationen växa sig fram i takt med publiken. (Fördelen med att vara early adopter).

Det finns flera saker som gör att jag inte per atomatik utbrister YAY! så fort någon för fram att do-di-da ska skaffa en facebooksidor. Dels målgruppen, dels målsättningen, dels förmågan att skapa innehåll, plus en oförståellse vad som händer på facebook.

När jag kollade upp räkvidden för en annons på åland på facebook så gav den 12 400 konton. 3 400 av dem skulle vara i åldersspannet 13 till 25, begränsade en sökningen till kön för samma åldersgrupp gav det 1 660 för bägge (summa 3 320, 80 konton tappades bort i farten).

Vi behöver förstås också jämföra det med vad ÅSUB har att säga om samma grupp. Som säger att det 2012 (senast tillgängliga data) fanns 4 223 i åldersspanet 13-25, av dom 2 211 män, och 2012 kvinnor. 80% de i åldersspannet 12 till 25 skulle alltså ha en facebook-konto. Men varken annonsverktyget eller ÅSUB säger något dom hur aktiva det är, och det är lite bökigt att ta reda på exakt vad de gör på facebook.

Svenskarna och internet för 2013 säger att ungefär 40% av befolkningen av he besöker facebook dagligen. För den aktuella åldersgruppen 70% dagligen.

Så om vi ser till ålder så finns den eftersökta målgruppen på facebook. Frågan är här om, och i så fall hur interaktionen kommer att se ut. Frågan är om en vill prata med polisen eller bara titta på polisen. Jag tror att de flesta bara vill det senare. Så egentligen är efterfrågan på information, inte närvaro. Och här finns det två perspektiv på vad informationen ska vara. Polisen vill ha förebyggande info som att inte köra rattfull, knark är bajs, vilket inte riktigt är efterfrågat. Det kompleterar inte eller klassrumsföreläsningarna, utan snarare upprepar dem. Allmänheten vill (lätt överdrivet) veta mera om morden i socialgrupp ett, rån, misshandel. Eller bara se ytterligheterna av de variationsfulla yrket poliser har.

Själv skulle jag satsa på hemsidan och skapa bra pedagogiskt matrial där och uppmana besökarna där att dela. För bra matrial som läggs ut där blir också delat och uppmärksammat, av intresserade till de nätverk där de har sina peers. (och det blir samma effekt som megafon-kommunikation på fejjan). Komplettera sedan det med ett privat konto på någon platform för mera personlig kommunikation. Som ask.fm, Snapchat (när de får koll på sin säkerhet), kik, eller twitter. På det behövs också närvaro i vardagen utan att situationen kräver det. De vill säga att det ska vara en vanligt att en polis rör sig i skolmiljö (till exempel) utan att ha ett föredrag, utan att arbeta med ett brott, utan bara för att socialicera. Sociala relationen stärks av social medier, men det är inte där de skapas.

Uppdaterat 2014-02-22 Och det här är vad jag är lite rädd för, se posten under.

Bortsett från att han skriver för långt och tråkigt. Att en post har See more är ett variningstecken, och generellt så är det inte någont som en frivilligt ska ha på sin fb-sida. Dessutom skulle jag påstå att posten är helt osexig för huvudmålgruppen som defineras i beskrivningen ”Sidan är tänkt som ett forum för ungdomspolisen verksamhet och är således ämnad för ungdomar”. Borsett från den mest lillgamla elevrådsmedlemen.

Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s