SFP-special: Finska Euparlamentsvalet på sociala medier –112 dagar till valet

Eurovaalit Det kunde också vara intressant att se närmare på hur kandidaterna från sfp tar sig på facebook. Jag saknar dock värden för alla kandidater så den så den blogposten blir inte riktigt heltäckande för den här perioden, tyvärr.
chart_9
… den procentuella förändringen från vecka till vecka:

chart_3 (2)

Har kapat så att hela Stordgårds fb-sidas ökning inte syns. Den var för vecka fem mer än 400% vilket skulle get grafen en skala där de andra kandidaternas ökning inte skulle urtydas.

… eller talks about procentuell ökning eller minskning för samma period (Om flera eller färre konton har intrigerat med fb-sidan under den veckan jämfört med föregående):

chart_6 (1)

Har kapat grafen så att Sven Jekkus ökning inte syns +4000% skulle har gjort resterande kandidaters ökning/ minsking svårtytd.

Britt Lundberg är den av sfp:s kandidater och är också stark när det gäller interaktion. Men de andra kandidaternas fb-sidor, växer och har rätt stark interaktion de med. Dessuom växter de snabbare i förhållande till sin storlek.  Men det är lite för tidigt att säga vilken kandidat som kan ta sfps mandat (om partiet får något). Men med lite tid så borde det gå att göra en kvalicifierad gissning. (och kanske också en viktning gentemot väljarbasen i tidigare val, och fb-populationen i finland i stort).

Det här inlägget postades i EP-valet 2014, Facebook, Politisk Kommunikation, Sociala Medier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s