Finska Euparlamentsvalet på sociala medier –112 dagar till valet

Eurovaalit 112 dagar, eller 16 veckor, eller fyra månader till 25 maj och europaparlamentsvalet. Första riktiga genomgången av vad som händer på kandidaternas fb-sidor när det gäller likes, och talks about i de fallen de har sådana. Tanken är att göra en genomgång månadsvis fram till alla kandidater är klara och därefter följa upp veckovis. Målet är att få en ytlig ide hur partier och kandidater kommunicerar på facebook i valtider. Tanken är också se om det går att förutsäga trender och valresultat igenom att se på likes och talksabout. (I förlängningen kan det också vara ett sätt att få underlag för deltaljstudier av kandidaters kampanjande, vad som funkade och inte, och vilken roll sociala medier har).

I skrivande stund har ungefär hälften (46%) av alla klara valkandidater en fb-sidan. Vilka har totalt samlat ihop 88 622 likes. (Vilket inte är samma sak som konton, eller personer, och vars värde utanför facebook är diskutabelt och varierar från fall till fall). Det är också skillnad mellan partierna, de gröna och sdp har alla till de flesta sociala medier konton som kampanjkanaler, vänster och kommunisterna väldigt få. Noterade också att sdp promotad linkedin som en kampanjkanal. En del har också youtube, instagram som kanal. Följer inte vad som händer på instagram slaviskt, men jag hoppas att kunna skriva en bildanalys över hur kandidaterna använder instagram i sitt kampanjande. Kommer i så fall som en blogpost någon gång innan valdagen.

De tio största chart_7 (1)

De tio snabbast växande perioden 21 jan – 2 februari Jag tittar på den procentuella ökningen först, vilket gör att de små sidorna har en fördel. Det är lättare att gå från ett till två än från 100 till 200. Trots att båda är en dubblering.

chart_8

… och för att komplettera den procentuella ökningen, de tio sidorna med som hade mest nya likes. chart_8 (1)

I snitt har ett konto för en europaparlamentskandidat ökat med 7.65%. Det är sfp-namnen som jag fastnar för. Mest för att det verkar röra sig mest i deras sympatigrupper, vilket kan bero på att kandidaterna eller deras sympatisörer inte har en stadigvarande adress på facebook. Eller att det bara intressant att ”lika” politiker i valtider. Det lägger också upp för det kommande gatloppet för vem som får sfp-mandat, om de får en plats (vilket inte nödvändigtvis är säkert).

Talks about Det finns ett annat värde som jag också följer talks about. Det anger hur många konton som interagerat (Like, Kommentar, delning osv. ) med sidan under den gångna veckan. Alltså ett värde för uppmärksamhet, och inte nödvändigtvis uppskattning eller stöd.

chart_2

Orsaken att man inte ser Alexander Stubbs (saml) linje är att den är utanför de värden (0-1500) som tabellen visar. Hans sida har 1800 till 4000 talks about för den här perioden. Valde att ta bort den övre halvan så att platserna 2 till 10 skulle bli lättare att se.

Stora sidor, med många likes får naturligt flera interaktioner. (Och med det bättre synlighet på facebook, då den för fram populärt matrial och döljer opopulärt matiral). Om jag skulle vara trendspanare skulle jag titta närmare på de veckor som vissa sidor toppar för att se vad för matrial det är som får respons och kanske få en ide vad det är för EU-frågor som intresserar Finländaren (som är på facebook och har det minimigrad av intresse för politik att göra ett knapptryck).

En annan sak som jag noterar generellt är att det verkar vara svårt att ha en stabil talks about värde, utan att den varierar mycket från vecka till vecka. Vilket kan bero på att sidan administreras av någon som inte bryr sig så mycket om att få x antal likes vilket är positivt. Men det innebär också att sidan är olika relevant från vecka till vecka vilket är mindre bra.

Kommer en bloggpost om #eurovaalit på facebook varje månad ända fram till en månad innan då jag tänkt uppdaterat veckovis.

Det här inlägget postades i EP-valet 2014, Facebook, Politisk Kommunikation, Sociala Medier, Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Finska Euparlamentsvalet på sociala medier –112 dagar till valet

  1. Ping: Finska Euparlamentsvalet på sociala medier –84 dagar till valet | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s