Bloggar som en sd-politker men inte rasist

_IGP1144Främlingsfientlighet Under nyårshelgen har det dykt på affisher i centrala Mariehamn med falska budskap som ska vara signerade av moderats samling politikerna Petri Carlsson och Anthonio Salminen. Det som fick mig att höja på ögonbrynet var vad den senare nämnda sa till Ålands radio:

”- Det känns hemskt att bli utsatt för sådana här kampanjer. Någon försöker utmåla mig som rasist, något jag verkligen inte är, säger Anthonio Salminen.”

Kan hålla med om att det inte är schyst att göra något sånthär. Men det här att det inte skulle finnas ett rasistiskt ben i hans kropp, njaa, jag vet inte. Jag hittar fyra bloggposter på hans blogg: tonysalminen.blogspot.com som tar upp invandring och flyktingmotagande som får mig att undra om han ändå inte är lite rasistisk. För två år sedan skrev han på sin blogg två inlägg Det är skillnad på inflyttning och inflyttning och Infödda ålänningar jobbar mer och är mindre arbetslösa än utomnordiska inflyttare. I första konstaterar han som rubriken antyder att det är ett ekomiskt risktagande om de inflyttande är olönsamma.

”Inflyttning kan alltså göra en befolkning fattigare eller rikare beroende på hur produktiva inflyttarna är jämfört med snittet i den övriga befolkningen.”

I den andra lyfter han upp att invandrare i större grad är arbetslösa än ålandsfödda.

”Som jag uppfattar siffrorna så är den ekonomiskt sett mest betydelsefulla informationen att det bara är 15-17 av 100 ålandsfödda personer som inte arbetar medan det är dubbelt upp eller hela 24-30 av 100 utomnordiska inflyttare som inte jobbar. Med tanke på att siffrorna gäller personer i arbetsföra åldern på produktiva Åland så borde färre än 20 av 100 stå utan försörjning via jobb.”

Det jag finner frustrerande med oavanstånde bloggposter är att jag som läsare inte har en aning om vart han lutar. Det är väldigt likt någon valfri sd-blogg men saknar slutklämmen om att invandring förstör landet som är brukligt där. Han ger ingen förklaring varför det är så, eller vad han eller hans parti tänker ser på det. De flesta politiker presenterar fakta som ett stöd för sin politik, men jag vet inte vad han vill här. Det mest uppenbara är att invandrare presterar sämre än ålandsfödda.

Och så är det tyst på bloggen i nästan två år tills december 2013 när Flyktingar hjälper man av humanitära skäl – inte ekonomiska och Om hjälpen ges på plats så räcker pengarna till 10 gånger fler nödställda publiceras. Som nästan är en kopia på vad Jimmie Åkesson argumentation mot ta emot syriska flyktingar i en Agendadebatt tidigare 2013. (Aftonbladet: Åkesson: ”Oklart hur det hjälper flyktingarna”  som också utrycks av Julia Kronlid (sd) i SVD-brännpunkt Sverige bör öka engagemanget för flyktingar Komplett med samma fantasi-ekvation att en flykting i Svergie (Åland) kan bekosta 10 i krisområdet.

”På Åland behöver en flyktingfamilj omkring 12.000 euro/månad för att integreras och klara sig bra men i hemlandet eller i ett grannland så räcker förmodligen. 1.000 euro/måmad[sic] bra. Om vi hjälper flyktingar på plats så räcker våra hjälppengarna till cirka 10 gånger fler.”

Jag skulle också döma ut den här bloggposten som irrelevant för den flyktingdebatt som förs på Åland just nu. Det här är inte det val som Ålands står inför. Vi har inte valet: pengar till bistånd eller pengar för flyktingmotagande. Det är snarare att ta emot flyktingar eller låta bli. Om Åland säger nej så hamnar pengarna i någon annan kommuns budget för flyktingmotagande. Vilket skulle synd, för även om jag avskyr ekonomiska argumentation för flyktingmotagande, så tjänar Ålands ekonomi på all inflyttning.
Så i slutändand vet jag inte riktigt om han rasistisk eller ej, men han tassar ovetande eller medvetet väldigt nära sd-retoriken.

Det här inlägget postades i Åsikter, Främlingsfientlighet och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

