Övervaka nyhetshändelser via sociala medier –Case Grundstötning

Amorella i Västra Hamnen, Mariehamn dagen efter grundstötningen

Amorella i Västra Hamnen, Mariehamn dagen efter grundstötningen

Bloggpost om hur det går att bygga upp en bevakning av en händelse som speglar sig på sociala medier (främst twitter, facebook, insta). Var långtifrån först på bollen när det gällde grundstötningen. Såg det på fb lite efter klockan tre på eftermiddagen. Vilket är rätt sent. Blackouten och grundstötningen hände 12:40. Missar det intensiva timmarna med förvirringen om läckan är allvarlig och om passagerarna har fått ta på sig flytvästar eller ej.  Sådan förvirring som brukar vara den stora utmaningen när det gäller att hitta legit information på sociala medier.

Jag gör från början valet att jag inte vill ha information om grundstötningen, utan det jag söker är information från grundstötningen. De vill säga folk som är ombord på Amorella, någon av räddningsfartygen, eller folk i land.

Först gör jag en sökning via Chrome Plug-in:en Storyful Mulitsearch. Med den kan man göra flera sökningar på flera sociala medier samtidigt (Twitter, Instagram, Youtube, och Tumblr). Open status search kommer också till pass för att få fram öppna statusdateringar på facebook. Bloggar är aktuella först i andra hand.

Det kommer inte att skapas en hashtag som är praktiskt och precis för vad som har hänt. Så det gäller att hitta de hashtagarna som ligger närmast i det här fallet #vikingline och #rosella. På det så kan man göra fritextsökningar på andra ord som grundstötning, finlandsfärja, sverigefärja, på grund, Åland, Föglö, Mariehamn, passagerarfärja, långnäs, tax free, För att hitta de tweets som inte innehöll hashtagar. (Vilket också händer ofta). Nu är finlandsfärjorna två språkiga så förutom svenska nyckelord som behöver jag också ha koll på de finska karilla, Ahvenanmaan och så vidare. Sedan skapar man kolummer i sin twitterklient, i mitt fall tweetdeck (vilket också kan begränsa vilka tweets som dyker upp, vilket språk, om det får vara retweets, från vilken källa osv). Går igenom svaren och plockar ut alla twitterkonton som verkar vara på plats. Sedan går man igenom de kontona och försöker fastställa om de är ombord på fartyget eller ej. Det kan vara tidigare tweets om att fara någonstans, bilder från färjterminalen. I bästa fall de har geo-location på någon tweet osv.

Jag upptäcker att mycket av de intressanta från färjan och grundstötningen twittrades på finska så blev det lite copy paste till och från google translate. Vilket funkade rätt bra för att fastställa om de twittrade från färjan eller ej. Men kanske inte är det bästa vertyget för att ta reda på vad de vill ha sagt.

Startar också upp en storify för att kunna sammanställa och visa vad jag får fram:
http://storify.com/JanssonMichael/amorella-p-grund-2013-12-14

HashtagarAmorellaVSVikinLIne

Utevecklingen av antalet tweets under hashtagarna #Amorella och #vikingline från 2013-12-14 14:00 och 24 h framåt.

Gjorde en liten tabbe och kollade rätt sent vad flashback hade om grundstötningen. Hittade två trådar Skämt om Viking Line Amorella som åkte på grund utanför Mariehamn och den kanske lite mera matnyttigare Finlandsfärja på grund – läcker in vatten. Förde inte fram någon ny primärkälla, men gav en bra överblick om vad som hänt/ händer.

Resultatet då? Hittar 5-6 konton på färjan som twittrat om grundstötningen, ungefär lika många instagramkonton. En reporter på tidningen Åland har lagt upp två klipp på youtube, varav de ena filmat från färjan. Från räddningsfartyget Svärtan kommer en tweet med en bild. Hittar också en blogpost med en bild av de grundstötta fartyget från Järsö.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Nyheter, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Övervaka nyhetshändelser via sociala medier –Case Grundstötning

  1. Mediemänniskan skriver:

    Intressant! Praktiskt och hands-on.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s