Fb-sida –Åland väljer mellan 20 flyktingar eller plogade vägar

Jag brukar kolla igenom vad som har hänt på mina sociala närverk via appen filpboard innan jag somnar. Igårkväll så hittade jag en post av @tilda_a under rubriken Samtidigt på Åland. Vilket nämnde, och klippt text från en fb-grupp (alt. sida) som heter ”Nej Tack Till 20st Syrier På Åland”. När jag söker runt lite hittar jag inte den ursprungliga sidan/gruppen som lär ha haft 166 likes. Jag hittar däremot en fb-grupp med 22 medlemmar som heter ”Nej tack till 20 syrianer på Åland”. Den första sidan ska vara nerplockad får jag senare veta. Men tilda_a har copypastad en text som ska beskriva sidan:

”om sagt varit stor debatt om att Åland ska ha öppna armar för 20st flyktingar MEN Tanke på hur mycket vi har dragit in på allt och att vi inte änns har råd med att ploga våra egna vägar, underhålla våra egna vägar och broar mm! Vi åläningar själva kämpar för att få mat på bordet och jobbena minskar! Gilla och Dela denna grupp för att få en förändring i de hela!”

Skärmdump av gruppen som är det är man hittar på fb när man söker efter nej tack till …
Screen Shot 2013-11-28 at 09.29.54

Gruppnamnen är nej tack till syrier, inte flyktingar, inte invandrare, syrier. Som argument lyfter skribenten att landskapet ska ha det knapert, och som bevisas av att vi inte kan underhålla vägarna. Som sedan flyttas ner på medborgarnivån, med att situationen är tuff, och att det kommer att bli sämre, och att syrierna kommer att konkurrera med ålänningarna om de allt färre arbetstillfällena.

Det som jag tycker är intressant med den här argumentationen är att det ömas om infrastrukturen. De invandrarfientliga argumentationer jag har läst ömar för andra saker; att bevara en nationalitet, familjen (barn och äldre), och mera mjuka värden. Men har är det som hotas i det här fallet, och det som ska försvaras; att plogbilarna är ute när första snöflingan faller, och att broarna är ståtliga, och att vägarna är utan gropar. Och i andra hand kommer jobben.

Som en reaktion (antar jag) kom fb-sidan Ja tack till 20 syriska flyktingar igår kväll som i skrivande stund har 1007 likes och det har ökat under hela tiden jag skrev på den här texten. Hittade också bloggposten Vem är offret egentligen? på metrobloggen.se som skriver om gruppen.

Att det kommer reaktioner är bra. Ja tack sidan kommer att sin peak ikväll eller imorgon, och sedan förlora sin funktion, gå i dvala. Som när fb-gruppen Åländsvännerna skapades som en motreaktion för avfällingarna från de obundas insändare om ursprungsbefolkningen på Åland. Regeln verkar vara: Det kommer ett utspel, som får en motreaktion. Punkt. Reset. och upprepa. Det finns en viss pedagogik i det, och det är ett utövande av den elektroniska munnens bekännelse. Men det låser oss också fast i ett cirkelbetende. I längden går det inte att bara reagera mot främlingsfientlighet. Även om det skapar klickmonster på internet.

Det här inlägget postades i Åsikter, Facebook, Främlingsfientlighet, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fb-sida –Åland väljer mellan 20 flyktingar eller plogade vägar

  1. Ping: Vad hände egentligen i nej tack till 20 syrier gruppen? | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

