Fastighetsmarknaden på Åland -Karta och siffor

Datajournalistik Jag skulle vilja göra något med google maps, men visste inte riktigt vad. Något som det var någolunda enkelt att få fram information om. Där flera källor lämnar samma mätvärden, i samma format. I veckan kom jag fram till att fastighetsmarknaden på Åland borde vara en lagom stor utmaning för de verktyg som jag har just nu.

Det finns fyra mäklare på Åland med hemsidor där det går att hitta information om deras objekt: Fastighets konsult, City Mäklaren, Lyyski konsult, Fastighetscenter. Igenom att använda import.io lätt jag en ”crawler” gå igenom och sammanställa informationen i en spreadsheet. Sedan är det bara att bestämma sig hur man ska presentera informationen.

Jag lägger ribban rätt lågt och passar på att bekanta mig hur man kan kombinera google maps med spreadsheets. Det går att göra mera. Priset beroende på område, färgkodningar om det rör sig om tomter, mark, lägenheter eller egnahemshus. Storleken på dessa, hur nära långt bort dessa hus är ifrån dagis, sjukvård, butiker med mera. Men den här gången blir det bara var objekten som de fyra fastighetsförsäljarna ovan är.

Cirkeldiragramet nedan visar fördelningen av objektens typ som hus, lägenhet, eller tomt. Observera att i hus finns både fritids- och bostadshus. Lägenheter innefattar också lokaler som parhuslägenhet, och aktielägenhet.

Diagramet nedan visar prisfördelningen för alla objekten. Varje stapel representerar ett objekt. (hyresobjekt, större fastigheter som hotell inkluderade). I snitt är utgångspriset på ett objekt 130 945 €. För en tomt så behöver du i snitt ge 55 000€, för ett hus 140 000€, och för en lägenhet 166 000€.

Totalt så fick jag fram 176 objekt från de fyra sidorna. Jag väljer att inte gå igenom och korrigera ev. misstag crawlern gör. Inte eller de scripts jag använder för att omvandla adressuppgifterna till kordinater. Jag tar istället bara bort allt sådan information, vilket gör att jag till kartan bara har kordinaterna för 100 objekt. Vilket resulterade i kartan nedan.

Skärmdump av den slutgilltiga kartan

Skärmdump av den slutgilltiga kartan

Observera att alla 100 positioner jag hade med från början inte hamnade inom landskapet Ålands gränser. Det beror på att scriptet som omvandlade adresserna till long lat gjorde misstag pga. dåligt formulerade adresser. En del går också att förklara att google inte har koll på namnen på alla holmar och var de befinner sig. Men nu vet jag att Skåne och Helsigforstrakten verkar ha en del gatu- och vägnamn gemensamt med Åland.

Skärmdump av hela världskartan, pga. av att alla vägnamn på Åland är inte unika för Åland, så blev dessvärre en hel del positioner rakt åt pilsvängen fel. :(

Skärmdump av hela världskartan, pga. av att alla vägnamn på Åland är inte unika för Åland, så blev dessvärre en hel del positioner rakt åt pilsvängen fel.😦

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

