Sociala medier kan hjälpa för nya namn i lagtingsvalet 2015

Sociala medier: Åland Det slår mig att när jag kollade hur de invaldas i lagtinget och landskapsregeringens engagemang på sociala medier versus givna röster att jag underlät att kolla om det såg annorlunda ut för de som kom in för första gången. (Du kan läsa den ursprungliga posten Här)

Högre upp, dessto flera röster desso längre till höger dessto sämre betyg i Mats Adamczak (@matsadamczak) some-tal. Dessto bättre Sociala medie-betyg desso längre till vänster.

Det verkar finnas ett större engagemang på sociala medier bland de nyinvalda än bland de invlada i stort. Snittet på Adamczak skala är 108 för gruppen i stort och 93 för det här urvalet. De har en blogg, de finns på facebook, ofta på twitter också. Jag vet inte om det är just det som gjorde att de fick tillräckligt med röster. Om det nu är den funktionen som facebook, bloggarna och twitter har i deras politiska kampanj. Det kan lika väl vara ett sätt att profilera sig, eller driva en samhällsdebatt, eller opinion. Oavsett vad nu multiverktyget sociala medier får för roll verkar det vara praktiskt att ha med om en tänker bli invald i lagtinget för första gången.

Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Kommunikation, Sociala Medier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s