3 Månader med landskapsregeringen på Facebook och twitter

marmorborgenDen 13 maj 2013 skaffade Ålands landskapsregering en facebook-sida och ett twitterkonto. Tänkte här kort göra en genomgång vad som har twittras och facebookats under de gångna tre månaderna. Dels mängden, men också innehållet.

Nu var jag slarvig och har inte följt pagen konsekvent under hela tremånadersprerioden men det är en svag uppgång när det gäller likes och följare den senaste tiden: 232 likes/ 40 followers 2013-07-25 och
241 likes/ 43 followers 2013-08-13. Vilket ska ses som kanske bra med tanken på att det är en period då det inte har hänt så mycket på varken twitter eller facebook.


Uppdaterat>> Grafen ovan kan vara värt att förklara lite. Den första toppen i början av juni är en önskning om glad självstyrelsedag, och påandet om olika evenemang. Du kan inte se det på den har grafen, men det var också en like-top då. Den andra toppen vid början av juli på twitter är till stora delar retweets, men också egna tweets. Om olika seminarier som ministrarna deltog i.<<Uppdaterat

Under dessa tre månader har det kommit 57 tweets (4 mentions, 0,9 tweets/ dygn). Ingen av dem har fått mera än en retweet, eller favoritmarkering.

På facebook finns det 44 poster (0,7 poster/ dygn i snitt 3,5 likes, 0,25 kommentarer, och 0,3 delningar per post). 11 av de 44 hade inte fått någon respons alls.

Camilla Gunell var omnämnd oftast på både twitter och facebook (6 respektive sju gånger), följt av Fredrik Karlström (5/3) och Gun-Mari Lidholm (4/3).

Nu har jag haft lite vånda att presentera det här på ett bra sätt. Men jag söker att visa på skillnaderna i vad lokalmedia (tidningar, radio, och tv) tar upp i jämförelse vad LR lägger upp på webben och på sociala medier. En bloggpost är inte riktigt rätt format att gå i deltalj, så det får bli en lite lättare variant.

Grovt sagt är det som hittis har synts av landskapsregeringens sociala media-sattsningen fluff. Vilket kanske låter nedvärderande, men jag använder det så neutralt som möjligt. För det som läggs ut är trevligt, icke-stötande, positivt, men utan hård stjärna. Men frågan är om det skulle läggas ut något annat? Om man jämför vad som lagts ut på regeringen.ax så finns det en par saker som kunde lagts ut. Dessutom har det varit ett par enskilda föredragning. Och på det finns det säkert ännu flera stora eller små händelser som det borde gå att berätta om. Men tre saker som jag spontant och utan att fundera på dessto mera skulle slänga ut på facebook:

Vi hade en skogsbransvarning för landskapet den första veckan i maj. Visserligen är det sådan information som tidningar, radio, och tv också medelar. Men om man inte kan få ut ett par rader om en brandvarning hur ska det då gå om man vill få ut ”riktig” krisinformation? (Om det nu är aktuellt med något sådant i framtiden).

Det har varit olika ministrar som har haft huvudansvaret för regeringen. Kan vara roligt att veta vem åker sparkcyckel i de öde korridorerna i marmorborgen den här sommarveckan.

Vi hade kris i gymnasieskolan i sommras där det verkade ett tag som elever skulle bli utan studieplats i höst. Det löste sig, men man såg inget av det på twitter eller facebook. Trots att sannolikheten att både föräldrar och berörda unga är aktiva på facebook följer LR är stor. (Sannolikt, men det behöver inte nödvändigtvis vara så). Samma sak för sommarträffen för utlandstuderande.

Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s