Bildanalys: Vedels Matrums SEXISTISKA annons

Bildanalys Såg bilden första gången via instagramkontot kvinnohats (följ!) för två dagar sedan. Under bilden så fanns det en bra sammanfattning varför den var fel. Men jag skulle gärna delge vad jag själv kom på att notera när jag betraktar den här bilden. Lite för att träna mitt resonemang kring reklambilder och speciellt sexistiska sådana

Bilden finns i bildsspelen på aftonbladets artiklar om bilderna. Se länk längst ner.

Vad föreställer bilden? Bilden är tagen i marknadsföringssyfte, i normalperspektiv, med en lätt lutande horisont.

På bilden står det med ett linjärt typsnitt i orange versaler ”VENDELS MATRUM”. (Skulle gärna se att de knep mellanrummet mellan A och T i matrum).

Bilden föreställer ett kök med fem personer i. Jag kommer inte att beskriva miljön så mycket då jag anser att det inte fyller någon större funktion i vad bilden förmedlar. Det räcker med att säga att det är ett resturangkök. (Berätta gärna om jag gör fel med det beslutet). Hursomhaver i det köket befinner sig fyra kvinnor och en man. Kvinnorna bär vit skjorta, kockmössa, samt högklackat, stringtrosa och nylonstrumpor. Alla har också långt blont utsläppt hår. Mannen har skjorta svarta byxor, förkläde.

En av kvinnorna sitter uppflugen på köksbänken med bena i kors. Och ser ut att fila naglarna. Huvudet på sned och ser ut att ha tankarna någonannanstans. Två har ryggen emot kameran och ser ut att arbeta men något. Bägge deras rumpor, men inte deras ansikten syns. Den fjärde kvinnan ser ut att precis hålla på att tappa ett fat med frukt. Hon ser ut förskräckt eller förvånad ut. Skjortan har glidit över axlarna som är blottade, och klyftan mellan brösten syns tydligt. Mannen, står lite vid sidan av och tittar rakt in i kameran och håller i en purjolök i högra, som han ser ut att slå i den vänstra.

Vad är det som gör det här sexistiskt? Jag nämna ett par saker:

  • Har någon av kvinnorna någon roll i resturangköket på riktigt eller är de bara placerade där för fotot? Nej, ingen jobbar som kock i köket. De är in plockade för att göra bilden ”rolig” ungefär som en möbel eller skulptur. Inte så mycket att fundera på: det är sexististiskt. punkt.
  • Den enda som är påklädd och inte är praktiskt sysselsatt är mannen. Det är också bara han som noterar kameran, och med bister min bemöter betraktaren med ögonen. Vilket skulle vara ett tecken på att han är den enda som är jämlik med betraktaren.
  • Purjolöken kan symbolisera en pekpinne som känns hotfullt och lite av ett maktinstrument. Vilket att gör personen (mannen) som har det till en maktinnehavare. Har också förstått att den går att se som en fallosymbol, vilket jag kan förstå men är inte det som jag tolkar den som. Han väger den som en batong, eller spö. Gör någon fel så får det ett rapp över rumpan, som praktiskt nog är exponerad på alla som arbetar i köket. Vilket lägger en 50 shades of grey filter över hela bilden, vilket gör det ännu värre. (Spöet är, om man sidestepar lite, också en symbol för rättvisa och makt i gamla rom och i det fascistiska Italien Vilket gör att jag en aning förvånat kan i sammanhanget påstå att purjolöken är fascistiskt, även om det låter lite långsökt).
  • Ingen av kvinnorna är, såvitt jag kan förstå, praktiskt klädda för att jobba i ett kök. Vet inte ens om det är hygeniskt.

Aftonbladet Tv-kock lockar gäster – med nakna kvinnor
Aftonbladet Mannerström: ”Snart är allt sexistiskt”
Aftonbladet Patrik Lundberg: Vad säger TV4 om stringtrosor och purjofallos

Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

