Beyond RT –Vad MT, NT, HT står för på twitter

Det här en bloggpost om bokstäverna man kan sätta före en tweet, och vad de betyder. Har för avsikt att uppdatera när jag stöter på nya varianter.

Helt klart praktiska enligt min bok:

  • RT står för ”Re-Tweet”
  • +1 RT är ett sätt att understryka att man håller med det som står i retweeten
  • MT står för ”modified tweet”.
  • HT står för ”Hat tip”. Används när innehållet inte är ett citat (RT, MT) utan inspirerat/ influerat av en annan användare. Använder inte själv just nu, mest för att jag inte hade koll på det innan. Men tror att den har sin plats i mitt twittrande.
  • NT står för Neutral Re-tweet. Har aldrig sett det i bruk, men det kan vara ett användbart ”typ” av re-tweet för journalister, och andra som vill verka oberoende. NT ska vara en ersättning för att skriva –jag varken stöder eller är emot det som sägs i tweeten, men det är intressant nog att inte återberätta (re-tweeta).
  • .@ att sätta en punkt framför en mention är ett sätt att göra att även de av dina följare som inte följer den som du nämner (mention) kan se tweeten.

Ett par till som kan vara praktiska men jag ställer mig lite tvekande till:

  • PRT står för ”partial Re-Tweet”. Går också att säga CT Cut Re-Tweet. Skulle själv använda MT istället för att hålla antalet förkortningar på en lagom nivå.
Det här inlägget postades i Facebook, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

