Har facebook nått glastaket på Åland?

En tweetup igår fick mig att reflektera över om sociala mediers funktion och fortlevnad. Vilket borde ha sammanfattas i en mera reflekterande bloggpost men blir istället vigd till antalet användare av facebook. Jag använder adtool som verktyg för att se facebookavändare vilket jag nyligen lär mig att adbarkers siffror tas om länder och städers facebookanvändare gör. I alla fall i början av deras existens. Skulle inte säga att det ger mera tyngd för det jag göra. Mera det att det bara är facebook själv som har koll på sina användare (och NSA och FRA). Som tur har jag tre, inte perfekta, men användbara informationspaket från 2011, 2012 och 2013. Vilket ger följande, lätt förirrande diagram. Siffrorna från 2012 är framtagna med en annan metod än de från 2011 och 2013. Så dippen är inte så betydande som det kan se ut. Uppgifterna för 2012 är via Mariehamn, plus alla cities i en 50 miles radie (ungefär 30 km), vilket idag skulle ge 13 000 konton. En ökning på 2 200 konton. Vilket är en del. Så det verkar som att det har kommit till ett par användare på de senaste åren. Men det är inga mängder, och de skulle bäst kunna beskrivas som late adopters.

Jag kan inte säga något om hur dessa omkring 12 000 konton lever sina liv på internet. Men jag tror mig kunna profetsia om att det som händer just nu, med normer, aktivitet, och etiket. Är det som kommer att gälla ett par år in i framtiden.

Jag är också osäker på om det kommer en facebookdödare, utan det som tar livet av facebook snarare är tristes än det att google, apple eller någon annan leverar en bättre tjänst.

2011-12-17 Den Åländske Facebook populationen
2012-01-29 Facebook och Åland revisited
2012-12-08 Åland på facebook

Det här inlägget postades i Facebook, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

