116 vänner –om lagtingsledamöterna själv får välja

marmorborgen

Den här bloggposten är en genomgång av de 37 lagtings och regeringsledamöter som har facebook för att se hur unika deras vänner är, och för att se den ”gemensamma” grupp vänner, som teorin, skulle kunna påverka mest via facebook. Jag använder bara information från facebook, jag är inte intresserad i enskilda personer utan av grupper/ grupperingar. Därför sparar jag inte några filer som jag använder som grundkälla utan kommer bra spara den information som kan ses nedan.

Jag skulle säga att det ideala vore om det är så stor skillnad som möjligt mellan de olika ledamöterna. Så att det finns en så bred kontaktyta mellan ”folket” och ”makten”

Av de totalt 37 finns 34 på facebook, av dem så går det att få fram vännerna för 28 av dem. Totalt har de tillsammans 23.660 konton, av dem är 38% unika konton. Jag tog ut de 116 populäraste (med 28 till 19 vänner i urvalsgruppen). Vilket ger följade diagram.

I snitt har alltså en lagtingsledamot 90 av de 116 i min lista bland sina facebookvänner.

Jag börjar här fundera om urvalet är lite för litet, med lite mera än 100 konton. Flera konton borde ge mera variation. Dessutom finns det en antydan till samband mellan hur många facebook-vänner lagtingsmannen har och hur många vänner de har bland min top 119. Det skulle vara intressant att se om det sambandet forsätter om jag ökar spannet från nuvarande 28-19, till 28-15 gemensamma vänner. I teorin skulle det kunna visa hur brett kontaktnät de olika ledamöterna har jämfört med varandra.

Men vilka ingår i den här ”elitgruppen” av facebookvänner på 116 personer? Det enda som jag kan säga säker just nu är är könsfördelningen. Jag kan inte ge några exakta siffor på medelålder men den är lungt över 35 år, kanske till och med närmare 45 år. 38 av dem är politiker, eller fyller någon form av politisk funktion. Det mångkulturella åland syns inte till. Inte eller generation Y som lär vara så bra på facebook. Det finns ett par journalister (3-5), och ett par tjänstemän (3-5). Svårtigheten här är att det kommer för många nya namn som jag inte kan etikera korrekt. (alla är inte sitt yrkesroll på facebook). Så jag gör det jag är säker på; vilket är politikerna, och stannar där. Könsfördelningen kan jag däremot visa i följade diagram:

Och nej, jag tänker inte nämna några namn den här gången. Det känns fel att publicera den stora mängd information som ändå finns tillgänglig för alla. Dels för att jag just nu inte har några motiv att förklara korståg mot någon individ, utan mera undersöka om och så så fall hur honomgent samhällstoppen är. Vilket jag inte riktigt har fått svar på ännu med de här sifforna. Det är visar mera på att det finns en gemensam kärna på ungefär 100 personer, som de flesta är knuten till. Grejen är att det finns, om man räknar med snittet på 320 fb-vänner per ledamot, 200 konton till, ibland ännu mera, som kan påverka. Som just nu fortfarande är rätt okänt. Så det finns mera att fundera på.  

Uppdaterat 2013-07-18
Om man ökar spannet till 28-15 gemensamma vänner får man en lista på 219 konton. Det händer inte så mycket med demografin.

Om man ökar spannet blir diagrammet att se ut såhär:

I snitt har alltså en lagtingsledamot 156 av de 219 i listan.

Lägger man ut gemensamma kontakter emot det totala antalet vänner får man fram det här klustret.

Som en kort kommentar till de anonyma blå prickarna. Det verkar finnas ett samband mellan Ålder och engagemang på facebook. Dessto flera vänner så dessto större chans att man har klickat i något av de 219 namnen.

Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

