Min summering av Ålandsdelegationens tre dagar i Visby.

_IGP1204

s/s michael sars i infaret till västra hamnen efter att varit fyra dagar varit en ”flytande ambassad” för Åland i Visby.

Jag har bara följt almedalen via media och Internet Vilket ger, tacka vare att det är en sociala media-skeptisk delegation, möjligheten att det hänt saker under min radar. Å andra sidan så vet jag i dagsläget inget skäl till varför de skulle dölja eventuella framgångar. Så de borde ge en tillfredsställande bild av vad som uträttas.

På sociala medier var den stora vinnaren den 60 meter röda mattan på Visby flygplats som välkomnade de anländande flygresenärerna till Åland. I alla fall på Instagram, och nästan lika mycket twitter. Osäker om den fyllde sin funktion att leda ner dem till hamnen. Inget på twitter och instagram tyder på det, vilket är oroväckande.

Mycket bilder postades på facebook av deltagarna i ålandsdelegationen Vilket är litet av ett problem om målet är att sprida Åland till nya gillare istället för de som man redan har och som är informerade. Att ett fåtal personer och sidor med koppling till Ålandsdelegationen delade samma bild ger inte den breda informerade spridningen som var målet med besöket. Carl Bildt twittrade sitt besök med en ”lånad” bild och allt. Men det var precis före Reinfeldts tal så Ålandsintresset på twitter var inte sådär överdrivet stort.

Jag fick inte reda på något möte mellan Åland och Sverige som inte skulle kunna hända någonannanstans. Visserligen är miljön i almedalen mindre uppstyrt vilket kan vara en fördel. Men det verkar inte som någon i alla fall av den åländska misterdelgationen lade in någon större stöt.

Målet för Visit Åland i alla fall, var att träffa 10.000 personer i sin monter nere på kajplats 66. Från vad jag har läst från tidningarna hittade ungefär 2.000 ner. Så utifrån den målsättningen gick det inte sådär, jättebra. Men, det var också ett rätt högt satt mål också, med tanke på den lite avsides placeringen. Så jag skulle inte vara alltför besviken med det resultatet. (ett rimligare mål vore typ något mellan 5.000 och 3.000 kan jag säga såhär i efterhand).

I alla fall lantrådet Camilla Gunell har framfört att almedalsveckan är ett bra ställe att lära sig saker, och jag tror att det kan vara något att ta vara på. En annan sak som jag observerade var att det var tjänstemän och engagerade som var de mest intressanta panelmedlemmarna. Så jag skulle gärna se intresserade och engagerade tjänstemän som pratar om Åland i nästa almedalen. Dessutom sitter inte tjänstemän på osäkra fyra års mandat, vilket kan gynna långsiktiga samarbeten.

Till sist, läst en del bildtexter på facebook där man använder ordet Paneldebatt vilket är missledande. Ordet som man borde använt var paneldisskusion. Debatter vinner eller förlorar man på, diskussioner vinner man alltid på.

Jag har sammanställt (nästan) allt som har publicerats om Åland i almedalen i en storify Ålands almedalstjohsan om du själv vill se vad som har tyckts och tänkts som är Ålandsrelaterat.
Har också bloggat om almedalsresan tidigare under rubrikerna:
Åland svenskare än Sverige är dummare än dumt sagt | Ålands Almedalsäventyr -Mera muskler en hjärna? | Ålandsdelegation till Almedalen -Hoppas de inte bränner upp pengarna där | Den Åländska drömmen om Almedalen |Istället för Almedalen -Twitter

Det här inlägget postades i Internet, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Public Relations, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Min summering av Ålandsdelegationens tre dagar i Visby.

  1. Kurt Gödel skriver:

    Hade säkert varit trevlig läsning, men orkar inte läsa på grund av alla stavfel.

    • J. Örblom skriver:

      Instämmer. Känns tyvärr så naivt att de enkla felen tar över från poängerna som försöker förmedlas…

  2. Kurt Gödel skriver:

    Är du förresten medveten om att det finns ett organ vars namn är Ålandsdelegationen och att det antagligen inte var detta organ som representerades i Almedalen? För den insatta läsaren orsakar detta förvirring.

    • Michael skriver:

      Stort tack för påpekandena.
      Ska se igenom texten en gång till för att få bort stavfelen.
      Jo, jag är medveten om det. Och visst kan det vara förvirrande, men jag hoppas att utifrån sammanhanget att läsaren förstår att det inte är Ålandsdelegationen, utan en delegation från Åland som for till Visby. Ska dock läsa igenom de poster där jag skriver om ”min” ålandsdelgation och se över formuleringarna så att jag missleder läsaren att tro att det är samma grupp.
      / Michael

Kommentera

