Kort om Ålands röda matta på visby flygplats.

Välkommen till Åland – på Gotland from Det sthlm on Vimeo.

–Det är så dumt att det blir bra Vilket jag kan hålla med om, det är en solid ide men det faller lite på utförandet. Den fångar uppmärksamheten, är på rätt plats, men efter det så seglar de vilse.

  • Färg-återkopplingen mellan rött-gult, och Åland är lite för svag. Rött-gult är mera småland (eller McDonalds), även om färgerna också finns i Ålands flagga. Det fungerar rätt bra som ett känt varumärke att börja rådda med sina färger, sitt uttryck och sin typografi, McDonalds, Coca Cola och så vidare. Men om Åland nu är så okänt som det antas så ska man inte börja förändra och förnya så särdels mycket. Jag saknar det blåa helt enkelt.
  • Det skulle vara bra med en tydlig avsändare. Det skulle förändra intrycket från sliskig PR till ärlig PR och jag tror att besökarna skulle uppskatta det. Visit Ålands logo i ett hörn skulle ge mycket.
  • Ordet&Orten Åland är, eller ska förutsättas vara, okänt och innehållslöst för majoriteten av svenskarna så jag vet inte om ”Välkommen till Åland!” ”Möt regeringen nere på kajplats 66. Hos oss är makten alltid nära” berättar mera, eller gör folk mera nyfikna. Det blir till brus och riskeras att glömmas bort. Och hur många fattar att regeringen är den av den styrande makten i det demokratiska systemet på Åland. Igen Åland finns representerad pga. ingen har någon aning om vad. Borde alltså utgå ifrån att motagaren inte vet vad regeringen på Åland har för makt.
  • Typografin! Jag har inte sett en bra bild på välkommen-skylten, men de hoppande bokstäverna(?) är INTE bra. Antikvan talar allvar, men det som är under är barnsligt. I bästa fall uppfattas det som mänskligt, men det inger inte förtroende. Har sett en bättre bild, bokstäverna hoppar inte.

Älskar annars Hos oss är makten alltid nära, även om det antyder att makt är något som visa har i ett samhälle och andra inte har. Och det som skiljer Åland från resten av världen (vilket är Sveriges, resten är ”here be dragons”) att makthavare är nära den vanliga maktlösa människan. Men bortsett från det ordvalet så det är något på spåret som jag också tror är en av de mera unika delarna av Åland: närdemokratin. Den är visserligen underutvecklad, sexistiskt, grälsjuk och präglad av svågerpolitik, men den har goda chanser att vara en av Ålands bästa konkurens fördelar jämfört med andra orter. Hoppas att det byggs vidare på det, både i praktiken och i kommunikationsarbetet.

Uppdaterat 2013-07-01 Det har redan kommit ett par bilder på twitter och instagram på mattan, det intressanta är nu om det kommer bilder från kajplats 66 också. Vilket skulle bevisa att det funkar som det ska.
Uppdaterat 2013-07-02 Desto mer jag ser av mattan på instagram, twitter och facebook så gillar jag den. Det gör mig också samtidigt otroligt intresserad om det ger den önskade effekten att locka besökarna ner till hamnen. Något som jag ännu inte kan se på nämnda arenor.

Har skrivit det tidigare men det kan inte skada att förtydliga att det är stockholmsbyrån det sthlm som ligger bakom, med landskapsstyrelsen/ visit aland som beställare om jag har förstått det rätt.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s