Reklamkritik: ÅCA pratar kor och mjök, visar bönder.

Reklam 

IMG_1206_2Det som jag kan tycka är lite tokigt är att copyn (Rubriken + Säljtexten) pratar om plats, medan bilden visar vem. Det är roligt och bra att ÅCA är stolta över sina leverentörer, men i det här fallet, när budskapet att dom är nära; borde man inte då berätta (bevisa) hur nära dom är.

Jag tolka att Härproducerat är det viktiga, vilket är ett ord som används parallelt med närproducerat för att visa att en produkt har fått sina råvaror och förädlats lokalt. Konsumtionen verkar kunna göras varsomhelst verkar det som, vilket är bra för ett företag som vill expandera över sjön. Det är inte samma sak som ekologiskt eller miljövänligt även om det är mindre belastande för miljön. När jag tolkar det som det viktigaste så blir allt som spretar iväg från budskapet eller gör det otydligt dåligt. Det behöver inte vara det (eftersom jag inte vet säkert vad de säljer med annonsen).

Det första jag ser, förutom  att det är onödigt vit, är konflikten mellan bild och text. Läs copyn till den ena helsideannonsen och fundera vilka bilder du får i huvudet

På promenadavstånd från mejeriet
Det finns många fördelar med vårt lila samhälle. En är att du kan köpa väldigt färsk mjölk. Det är nära från bondgårdarna till mejeriet i Jomala. Det närmaste ligger faktiskt bara några hundra meter bort. Det är nästa så att kossorna kan promenera över med mjölken själva.
Färsk och fin mjölk. Det tackar vi grannkossorna för.

Skulle det inte vara bättre med en bild som fångar mejeriet och kossorna på samma bild? En bild som bevisar att det är verkligen så nära som copyn säger, och visar det för folk som inte har en blekaste aning om var jomala är och var bondgårdarna finns. (Första meningarna är överstreckade för att de inte tillför något).

IMG_1208Jag anar att de har sneglat över sjön på sverige hade Arla-mejeriet en liknande kampanj där allt hängde ihop lite mera i Jag är arla (se bild till vänster). Skillnaden där var att arla hade fått kritik att vara mera en mjölkfabrik och för stor för sitt eget bästa. Med andra ord så behövde de få en koppling till jorden, bokstavligen varav kampanjen jag är Arla med bilder på mjölkproducenter. Vilket oftast är bra för större företag.  MEN det är ett helt annat senario än vad ÅCA har.

Jag kan ge ÅCAs annons till vänster (där uppe) ett halvt rätt, och den till höger underkänt. Det känns som de inte har bestämt sig vad de vill säga och säger tre olika saker samtidigt. Och inget av det riktigt bra.

Det här inlägget postades i Annons, Grafisk design, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s