Ålands Almedalsäventyr –mera muskler än hjärna?

Proper Prior Planning Prevents Piss Poor Performance
Eller för att säga det på ren svenska, planering och förarbete gör att du presterar bättre. Du vet enkla saker som att skriva in shopinglista innan du går och handlar mat, att du jämför olika modeler och deras kvaliter mot varandra när du tänker köpa en ny bil. Samma sak gäller med kommunikation, att ha en plan och lite resarch innan du börjar tala (kommunicera) gör att du gör det bättre. Det är retorik 101. Men det verkar inte gälla för planeringen och genomförandet av Landskapsregeringens Visbyäventyr.

Jag har kritiserad både tanken och beslutet att fara till Visby. Jag är inte övertygad om att det är den bästa kommunikationsåtgärden för Åland just nu. Jag är inte emot, jag är inte övertygad, och det jag skulle vilja se är informationen som gör att fredrik karlström med resten gör att de tror på det här. Beslutsunderlaget som visar på att det här är ett bra sätt att spendera skattebetalarnas pengar för ge Åland (med karlström i förgrunden) ”synlighet”.

Så jag mailade kommunikationsenheten och bad om att få se ett beslutsunderlag för beslutet att delta i almedalsveckan. De hänvisade mig till näringsavdelininge, som inte kunde ge några tillfredställande svar. Ett vagt hävisande till Budgeten (där varken Visby, Gotland, eller Almedalsveckan finns nämnd). Det går att grunda beslutet i budgeten. Men precis som det går att motivera almedalsäventyret går det att motivera att hela regeringen fara till Hultsfred på LRs bekostnad. Har de bara med ett par lådor stalhagen och 50% av regeringen så är det bra. Det kan vara ett ”möte med framtidens beslutsfattare”.

I min naiva värld så ställer man sig följande frågor innan man tar beslutet att fara till Visby:

  • Vad är politikerveckan i Almedalen? Vem är där exakt, hur många, omvärldsbevaklning för att se vad det är som ligger i luften just nu i svensk debatt.
  • Finns det alternativ till Almedalen? billigare, bättre, effektivare, större. För att inte tala om relevantare, Åland tillhör Finland senaste jag kollade. Och det förhållandet verkar hela tiden behöva smörjas från bägge sidor.
  • Vad kan almedalsveckan göra för åland? och det är konkret. Kan det ge större inflyttning, och då exakt hur många. Kan de ge bättre handel? Vitare tänder? Justin Beiver till RockOff? Samarbeten kring utveckling?
  • Hur får vi det vi vill ha ut av almedalsveckan? Metod helt enkelt, eller taktik om vi ska gå vidare på militärjargongen jag inledde med. Bränner vi pengar (eller kanske hus, en båt?) flygbombar vi mjukisdjur över en dikatur? kuppar alla ministrar alla seminarier genom att måla sig med blå kroppsfärg? Super de Reinfelt under bordet? Eller ber de alla i delgationen att var de supertrevliga och prata värmländska?(värmländska är en supertrevlig dialekt, funkar för telfonförsäljare och journalister så det kanske är något att ta efter?)
  • Hur vet vi att vi fick det vi ville ha? Följ upp, flyttade alla som sa de skulle flytta, fick vi alla möten vi blev lovade, var alla goda nya vänner i sommarkvällen lika goda vänner när vintern kom? (jupp! det är en Game of thrones referens, suck it!)

Frågorna borde ha ställds, precis som när man upphandlar en ny brandbil (motivera varför du behöver den, och varför just den modelen är det bästa alternativet). Och de borde ha disskuteras, och dokumenteras. För att sedan lämnas till en beslutsfattare som sedan kan göra en informerat och nyktert beslut baserat på fakta. Vilket jag nu istället får misstanke att tro att det inte är.

Nu påstås det att det inte är en så stor budget bakom. Men jag tycker inte att det rättfärdigar att inte göra sin hemläxa. Om flera ska flytta till Åland, om flera ska känna till Åland och ta oss på allvar, så behöver vi ta kommunikationsarbetet på allvar.

PS. Läs gärna: Anholt, Simon. 2007: Competitive Identity, the new brand management for nation cities and regions. New York: Palgrave Mcmillan det är en bra och lättläst ingång till hur man kan tänka när det gäller marknadsföring av platser.

| 2012-07-23 Istället för Almedalen | 2013-05-11 Den Åländska drömmen om Almedalen | 2013-05-30 Ålandsdelegation till Almedalen, hoppas de inte bränner upp pengarna där |

Annonser
Det här inlägget postades i Kommunikation, Public Relations, Reklam och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ålands Almedalsäventyr –mera muskler än hjärna?

  1. Ping: Min summering av Ålandsdelegationens tre dagar i Visby. | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s