Reklamen i HBLs bilaga Sommar på Åland förra helgen

Screen shot 2013-05-30 at 10.52.12 PM

Jag kan kort sammanfatta det jag vill säga som. Det handlar inte bara om att synas, det gäller också leverera när du syns, och leverera det som behövs just i den situationen. När jag bläddrade igenom bilagan så kom jag att fundera på en del saker.

Förstasidan: Skulle inte välja en sådär anonym bild. Du kan använda en likande bild för Åbo, Göteborg, Visby, eller vilken annan stad som helst med en gnutta maritim historia. Visserligen så är det faret in till Mariehamn, med kobbar klintar och marhällan, men jag tror det är få som ser det. Det finns inget som skriker åland! visserligen står det ”sommar på Åland”, men jag förespråkar att bild och text ska samarbeta för effekt. Antingen genom konflikt, eller genom att bild och rubrik förstärker varandra.

The horror, the horror. Jag vet inte varför de plockar ut snurren från Mariehamns stads grafiska profil (som för övrigt är bra) och använder den som ornament. Ogillar också typsnittet de använder för ”Gilla Åland” Chicago House. Det finns oftast en orsak till varför ett typsnitt är gratis, och oftast är det för att det är värdelöst. När man har ornament på bokstäver, i det hä fallet a, så ska man göra flera olika typer av ornament så de inte upprepar sig. i tex ordet ”alla” så ska första a se lite olikt från det sista a.

Screen shot 2013-05-31 at 11.53.13 AM

Hela redigeringen fallera lite. Det finns mycket information, men det känns ihoptyckt. Det finns inte eller så mycket samspel mellan text och bild. Sedan vet jag inte om det är det bästa sättet att locka folk till Åland med en Q & A med Karlström.  Om det är det skulle jag putsa lite på svaren, spökskriva dem, eller börja fundera på att leverera dem på ett annat sätt. Det är också roligt att notera att Fredrik Karlströms namn skrivs ut tre gånger innan läsarens har läst klart ingressen. Så vad säljs här egentligen? Är det har egentligen början på en omvalskampanj?

De kan ju göra det bättre, det ser man på sidan som länkas till på facebook. Det finns användbara ryckcitat och en riktigt bra bild på Strandvik. När det gäller ”flytta hit!” annonsen visst kör Karlström, men redigera honom. De flesta politiker låter bättre om man tar bort vad de säger i början, i mitten, och i slutet. Och där gäller samma sak, ge luft, och bestäm vilket budskap som är viktigast.

Screen shot 2013-06-01 at 10.34.46 AMDet finns två personer som visas med den runda ornamnetraden. (se bild till höger). Ser du någon skillnad? Det är inte exakt passade mot varandra, men det skillnaden  i storleken på silueterna borde vara tydlig nog. Det bryter mot två ”regler” dels att porträttbilder i samma format ska ha förhållandevis lika stora ansikten. Men också för att det visar vem som har mest pondus i bilagan. Stora män. Små kvinnor. Och när jag ändå är på mat-delen. Varför måste man klämma in Mikael Björklund utan dessto större motivering i bildtexten? När det redan fanns två kvalificerade namn där redan?

Samlat intryck av annonspaketet

Jag började fundera om resterande annonser drar åt samma håll som storaktörerna, om jag får kalla arbeta&bo och visit Åland det. Om det nu ens behöver göra det. Men det det brukar sig att titta på problem innan en står själv står mitt ibland dem. Min hyptotes att precis som en bilannons vill vara brevid motordelen i tidningen, så ska kompleterande reklam stötta varandra för maximal effekt. Ta tex. det begynnande varumärket mat-åland, olika aktörer kan skriva under på samma narrative om hur matåland är. Om det är ekologiskt, närodlat, eller kanske exotiskt, eldigt eller vad det nu kan vara. När alla varumärken har sin nisch men ändå drar åt samma håll så förstärker de varandra. Åländsk fisk kommpletera Åländskt kött som kompleterar Vego-Åland. Och det i sin tur kan stärka bilden av andra näringar.

Det finns 14 annonser i den här bilagan. Visit Aland/ Arbeta och Bo på Åland är den stora avsändaren med två helsidor. Rockoff har en helsida, och resten är små halv och kvartssideannonser. Av dem sålde två bostäder, två produkter, två studier/ arbete. Det var tre annonser som sålde resaarangemang och tre sålde evenemang/ upplevelser.

Nu är det ett begränsat utrymme, och annonsörer, men jo de drar åt samma håll. Det finns pyttesmå tendenser till att spreta. Till exempel så skulle jag inte ha plastförpackningar med i en annons för åländska matvaror. Gärna trä, glas och andra ”naturliga” matrial, men aldrig plast. En synd som chipster gör i en annons i den här bilagan.

Till sist tänkte jag spräcka bubblan om mångkulurella åland som presenteras.

Åland är ett litet samhälle mitt i havet och mellan två länder. Fördel eller nackdel?
Åland har en tradition av att blanda olika trender från när och fjärran, Vi har helt enkelt tagit det bästa från Sverige och Finland och mixat de 90 nationaliteter och 55 språk som idag lever och bor här.

Bullshit. Det är något att sträva efter men det är INTE så idag. Åland har ingen motsvarighet till kebabpizza med bearniesås, Åland har inga rappare som gör samarbeten med folkmusiker. Det finns ingen slangvokabulär som lånar från farsi, thai, swahili eller ens finskan. (det finns lite låneord från ryskan, men det är äldre än de senaste 40 åren. Och jag misstänker att kidsen på gatan inte använder dem alltför ofta). Det finns ett allmänt känt begrepp som heter ”Åländska halvtimmen” för att beskriva fördröjningen för globala trender att komma till Åland.

Men det är eftersträvnadsvärt, och som vision står jag och de flesta ålänningar bakom det till 110% men det finns ingen traditon som vi kan luta oss tillbaka på. Det är hårt arbete nu, idag och imorgon.

 

Det här inlägget postades i Dagstidningar, Kommunikation, Reklam, Tidningsdesign och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

