Visit Åland, revisited

skärgård par images(780)

Vad jag kan säga det klassiska sättet att porträttera modellerna som ska föreställa par på bilderna. Maskulina rollen i en mera dominant postion, och den feminina lite mera undergiven.

Det här är den mindre intressanta uppföljningen av sysslar visit åland med artisk marknadsföring, där jag kan pressentera en mera metodisk genomgång av bilderna på visitaland.com/. Det är nu som hypotesen om att det skulle vara en nordisk homogen grupp som visas på bilderna ska testas på riktigt. Jag tänker också försöka göra det lite mera konkret vad som är problematiskt med bilderna.

Det är utvalet av bilder som visas upp som är problematiskt inte enskilda bilder, eller om bilder finns eller ej. Ett fotografi är en val del av en 360 graders värld och på det endimentionellt.

Det jag vill visa på är att det finns trender i de bilder som väljs ut och visas upp på hemsida. Jag tror det lönar sig att ha överblick en organisations hela bildkommunikation och se vilka budskaps som förstärks och vilka som trycks undan. Det kan vara att bilderna från damfotbollsmatcherna skiljer sig från bilerna från herrfotboll, utan att det finns något skäl eller reflektion över det. Eller att makthavare blir porträtterade på olika sätt, eller något helt annat. Jag vill komma bort från åsikten att en bild är bra, till kundskapen att en bild är bra. I varje fall på avsändarens sida.

Observera att jag inte har tagit kontexten (bortsett att bilden finns på en turisbyrås hemsida) i beaktande. Det vill säga att rubriken, biltexten, och kombinationer av bilder kan ändra bildens budskap när den betraktas i sin ”naturliga” miljö. Visit Åland har också marknadsföring från andra plattformar än webben, tex. trycksaker, affisher osv. Som kan ge en helt annan bild. Det jag kan visa är bara det utvalet som har gjorts för webben.

Mitt källmatrial är 1 000 bilder från visitaland.com som är hämtade den 8 maj 2013. Det har jag sedan delat in i två huvudgrupper, med människor och matriella motiv. Jag har sedan gått och dela in människor i olika undergrupper efter sammanhanget bilden är taget i.

Jag har också med alternatv för att visa på om det är något som bryter mot normaliteten, som sexualitet, livstil, handikapp, och etnistet. I princip allt som kan tänkas brytas mot normalliteten. Dessvärre är det inte kategori som inte kan användas så ofta.

Mikael Björklund  förekommer oftast av alla på bild av personer. Vilket får en att undra om det är ett medvetet val av webb-redaktören eller om han bara är genom sitt engagemang hamnar på bild hela tiden.

Jag har helt ärligt varit lite oroligt att jag måste ta tillbaka orden från det första premilinära slutsattsen i det första blogginlägget.

Åland visas upp som ett vitt sexistitiskt hetronormativt område med blonda glada barn och män som trotsar naturen för fånga fisk. De färgade som är på bild och jag hittade på deras hemsida är i regel artister för att sätta färg på kulturen. (Nej, det är ingen ordlek, bara ett torrt konstaterande). Det finns inget inget eller iaf. väldigt lite som visar personer som skulle ifrångå den här normen. I alla fall om man ska tolka bilderna på visitland.ax

Men jag skulle säga att även om jag inte hade så mycket att backa upp så kan jag nog stå bakom det konstaterande fortfarande.

Av de 1000 bilderna på hemsidan visar ingen en besökare som skulle gå utanför hetronormen, eller någon annan av de vardagsnormer som finns. (skulle älskat att hitta en orakad armhålla, allt skulle varit förlåtet då). Det finns inte eller någon bild som skulle kunna representera handikapade, vilken är en målgrupp som det lär satsas på Åland. Sedan är ju frågan om det är något som behöver beaktas i framtiden, om det ger en bättre marknadsföring som ger flera besökare. Och det är lite dit jag skulle vilja föra samtalet, vilka normer har vi och är de normerna de bästa tänkbara?

Det här inlägget postades i Åsikter, Feminism, Internet, Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

