Räknas din Mjölkmustasch om ingen ser den?

En klagosång över en tävling som kunde vara så mycket vara mera. Och inte lika flyktig, som en mustasch av mjölk.

Har du Ålands roligaste mjölmustasch?
Ta en bild på dig med en roliga mjölkmustasch så är du med och tävlar om en cykel
Tävlingen pågår t.o.m. 18 augusti 2013. En jury utser 10 finalister som man sedan kan SMS-rösta på. Finalisterna presenteras på www.aca.ax och www.posten.ax och www.alandstidningen.ax. Överskottet från omröstningen går direkt till blå bandet.
MMS:a den bild till telefonnummer 04573960014
Du kan även skicka in din bild å andra sätt. Läs mera om det och tävlingen på posten.ax, där aven alla bilder publiceras.

Det första jag tänker på hur är återkopplingen, och hur snabbt kan man få sitt behov att se folk med ”roliga” mjölkmustascher tillfredsställt? Sist men inte minst skulle jag vilja peta lite i texten (reglerna). Att tävlingen avslutas den 18 stämmer inte. Det är den sista dagen att sända in bidrag, tävlingen avslutas på riktigt den 6 oktober 2013. Från den 2 september till 6 oktober så kan man rösta på de 10 finalbirdragen. Med andra ord kan man inte så några mustaschbilder på någon av de hemsidor som listas ovan fören i september. Det är alltså en tävling som sträcker sig över fem månader.

Jag har mina aningar varför MMS och SMS premieras när jag ser att Ålcom är samarbetspartner. Utan att gå via SMS och MMS skulle det inte finnas några pengar att sända till Blå bandet, då jag antar att Ålcom sänker en del av pengarna från dessa MMS och SMS. Det är bra men jag tror att den här tävlingen skulle bli bättre om använde återkoppling med de tävlande (och publiken). Något som man missar när man går via en telefonoperatör på det här sättet.

    Jag misstänker att:

  • De tävlande vet inte hur många eller vem som deltar.
  • De känner sig högst antagligen inte som en del av något större.
  • Det händer inget på två månader i tävlingen, vilket är en aning trist
  • Det finns ett hinder för att sprida och delta i tävlingen på ett enkelt sätt.
  • Det här är en grej som har goda förutsättningar att få spinn, dvs. flera än Ålänningar kan vara sugna att hänga på. (vilket kan vara bra för ÅCA som vill kränga ost, internationellt, som jag iaf. föreställer att det står i affärsplanen: maffi-osto style.

Jag tror att det går att få in bilder och täcka in punkterna ovan igen om att använde något sociala medie platformarna. Som till exempel Instagram. Och de pengar som doneras istället ges av posten och ÅCA, istället för från telefonavgifter. Alternativt att man gör något innovativt med crowdfunding om nu det inte finns pengar i budgeten för att ge ett par tusen euro till välgörande ändamål.

Jag gillar det här. Nej, jag älskar det här, inte för att det är en tävling, utan för att det är en kul grej. Det här är en riktigt jävla bra ide. Att sedan schabla bort det såhär. Premiera 10 stycken av, förhoppningsvis, 1000-tals bidrag är milt sagt, party-pooper deluxe special edition. Visa alla bidrag och försök få alla deltagare att överträffa varandra. Göra re-enaktments på kända porträtt, flashmobs osv. Man kan ge creds för att försöka. Det finns tusen roliga saker som man kan göra. lyfta ÅCA och Postens varumärke, och ge stöd till cancerforskningen.

Det är kunde vara episkt skoj, oavsett om du vinner en cykel, matkorg eller ett klistermärke. Därför blir jag en aning besviken när det blir såhär. Tråkigt.

There is no right, no wrong on the internet. There is just fun and boring

Som en sista grej så borde inte Ålands Central Andelslag plocka åt sig domännamnet alandsmejeriet.ax eller alandscentralandelslag.ax istället för relativt anonyma aca.ax. Speciellt om man tänker etablera sig utanför den nuvarande etablerade ålandssfären. Tänk Sveriges radio som gick från sr.se till sverigesradio.se det blev bättre. Med auto-ifyllning och google så behöver man inte ha sitt domännamn kryptiskt kort.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Räknas din Mjölkmustasch om ingen ser den?

  1. Ping: ÅCA söker trendspanare inom mat | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s