Kvinnan i martiniglaset –Exlusivt och bejakande, men för vem?

IMG_1051

Affish på stan för Ladies night out på Kino

Genus Nej, jag är inte upprörd mera uppgiven. Hittade den här affishen upphäftad lite varstans i min lilla stad, och har också sett samma layout fungerna som annons i dagstidningarna.

Evenemanget i fråga är Ladies Night Out och ska enligt säljtexten på aland.com:

Konceptet med att ge tjejer utrymme för sig själva med roliga programpunkter är ett vanligt inslag på många nattklubbar runtom i världen – och nu är Åland inget undantag längre!

Och dom använder affishen till höger. Förutom att de använder samma layout som för ett högstadiedisco är det en till sak som jag uppgivet noterar. Kvinnan i martiniglaset.

Dita Von Teese

Dita Von Teese

Någonstans i processen gick det fel. Silluetten av kvinnan sittandes (halvliggandes?) i ett martiniglas. Borde inte en nattklubbskväll för kvinnor kunna marknadsföras med en annan bild? Ett mindre objektfierande? och gärna med ett BMI som inte är ser ut att vara hälsovådligt? Jag förstår att den ska kommunicera elegans, exlusivitet, shopping, fest och flädrd. Men samtidigt förstärker det en annan bild, den av den kvinnliga kroppen som något man konsumerar. Och när man sätter den i silluet något utan identitet. Har man dessutom sett samma bild som pin up, och i burlesque-föreställningar som blir bilden mera nervärderande.  (Och av en händelse så råkar Dita Von Teese ha ett gigantiskt martiniglas som del av sin show). Det är ett sätt att visa kvinnor som ett nöjesobjekt för män när man gör det på slentrian. Jag tror inte det här evenemanget har något girl-power eller feministiska undertoner, men måste de för den skulle sälja en objektifierad bild av kvinnor. Det går fortfarande att sälja nattklubbskvällar utan att det blir sexistiskt, och utan att visa upp orakade armhålor. Men det gräver engagemang från den som andordnar och den som marknadsför.

GirlsNightOutGör det bättre själv då! som kirurgen sa när patienten dog. Nu har jag aldrig varit på en ladies night out så jag vet inte vad man har att vänta. vad aland.com beskriver evenemanget ger mig inte eller så mycket, och att kontakta arragörerna och ställa dumma frågor till dem tänker jag inte ens överväga.

Så jag får gå till min populärkulturella referensbiblotek, och nu är jag så funtad att de jag får upp är scenen från Crazy 88 från Kill Bill. Det är japan (high fashion), det är en ”lady”, och det är en nattklubb, och det är kväll/ natt. Jag kan inte föreställa mig att det kan skilja sig särdeles mycket i allt väsentligt från vad som kommer att hända på kino på fredag. Det eller Carrie. Stryker ”ladies” och ersätter det med ”girls” ”Damernas kväll ute”, eller ”Tjejernas kväll ute” tror de flesta får olika tankar om hur de olika kvällarna ser ut. Har noll koll om det är närmare evanemangets essens, men jag blir lite mera sugen att gå. Och jag blir inte lika uppgiven att titta se den på stan, eller i tidningarna.

Det här inlägget postades i Annons, Grafisk design, Remake. Bokmärk permalänken.

Kommentera

