Upphovsrätt och bilder på sociala medier

I söndags såg jag den här bilden dyka upp i mitt facebookflöde från Bagel Bee Coffee Bar. Jag genast fundersam om man får göra såhär. Bilden kommer från lokaltidningen Nya Åland, men får ingen credd, varken tidningen (som i vanliga fall äger bilden), eller fotografen (Jonas Edvik) som vanligtvis brukar få sitt namn publicerat med bilden. Eller personen på bilden som används som marknadsföring. Bilden är uppe ett par timmar på söndagseftermiddagen för att vara borttagen med en ursäkt vid sextiden på kvällen efter påpekande från Nya Åland.

Här kan man se bilden som del av ett bildspel på Nyans hemsida.

Får tag på Nya Ålands chefredaktör Jonas Bladh på mail, som uppger att det inte finns något medgivande från tidningens sida. Men föreslår att det kan röra falla under citaträtt. Något som jag inte har tänkt på men kan vara logiskt lite beroende på hur man tänker. Men det gör det inte mera rätt att inte berätta varifrån bilden och texten kommer.

Får man göra såhär? (Jag utgår härifrån att bilden har en verkshöjd). De fel som jag anser att Bagel Bee Coffee Bar är att de inte ger credd åt de som äger bilden (Jonas Edsvik/ Nya Åland). Det andra är att de inte har lov att använda bilden. Det tredje är att personen på bilden borde höras om hen tycker det är okej att synas i det här nya sammanhanget. (Nyhetsbilden blev en reklambild). De två första är olagliga genom Upphovrättslagen, och den sista är en fråga om etik. Det skulle vara helt annorlunda om det bara var bildtexten som citerades, då skulle det kunna passera som ett citat, och då vara ok enligt upphovsrättslagen.

Hur borde man göra? Gå till källan och fråga om man får använda bilden. Ett muntligt avtal räcker, men skriftligt är alltid bättre.  Det behöver inte bli dyrt, och det kommer definitivt bli dyrare att inte gå via upphovsrättsinnehavaren.  Är det människor på bilden så brukar det fall på fotografen om att informera att bilderna de medverkar i nu finns i andra sammanhang. Det gäller när bilden blir en viktig del i budskapet, som exemplet ovan (Eftersom personen fick personifiera en hell målgrupp). Inte om bilden är en suddig detalj i bakgrunden. Vet inte hur andra tänker men tjänar man pengar på andras möda så ska man betala för sig.  Även om det är så ”enkelt” som att trycka på utlösaren på en kamera.

Nej, jag har inget emot Bagel Bee Coffee Bar eller personer som är knuta till  det företaget. Har eller ingen koppling till Nya Åland. Bilden dök upp i mitt flöde och sammanföll med en gammal tanke att blogga om reklam på facebook, och hur man får och ska använda bilder där.
Det här inlägget postades i Annons, Facebook, Grafisk design, Kommunikation, Sociala Medier, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s