Ny hemsida och updaterad logo för Ålands Framtid

Politisk kommunikation Ålands framtid har fått en ny hemsida. Samtidigt som logotypen har blivit uppiffad.

Ålands framtids nya logotyp

Det är inte så mycket att orda om det. Är osäker på vad det använde förr men nu använder de ett gratistypsnitt som heter Yanone Kaffeesatz. Men jag hoppas att de ändå donerar en slant till formgivaren (att formge typsnitt är inget man blir tjock på). Skripan under är också en intressant sak. Man såg liknande användning på Moderaternas kanske-nya-men-inte-riktigt-säkert-nya logotyp som presenterades för ett tag sedan. Centern har det också. Minimalist som jag är ser jag det som ofog, men det det fyller också en funktion i sin uppenbarelse.

Och så gör de en starbucks och förenklar sin fyr. Det öppnar upp för flera användningsomården för enbart fyr-delen ensam. Något som med den gamla logotypen inte riktigt fungnerar. Ska också bli intressant att se hur deras nya oranga färg kommer att te sig i tryck.

Om Hemsidan alandsframtid.ax

Tror det lönar sig att spärra texten en aning. Rent generellt är jag förvånad över att man väljer att sätta brödtexten i foro, som jag inte tror är webbsäkert istället för courier som i stort sätt alla har. Och är ”nästa likadan”. (du får samma luftighet som foro om man spärrar och sätter den i 13px). Tror man kan öka lite på radavståndet också. Samma sak gäller mellanrubrikerna, spärra en pixel eller två.

Den till vänster ospärrad, den till höger spärrad.

Den till vänster ospärrad, den till höger spärrad.

Fliken English borde försvinna. Mest för att den inte håller vad den lovar. Vanligtvis så gör den hela hemsidan på engelska men här sänder den bara besökaren till en artikel på engelska. Besvikelsen.

Texten i menyn som har gjort någon oklar synd har fått en outline som som gör den otroligt grötig. Men andra ord den är onödigt svårläst. Tror också att det skulle löna sig att ha fliken Engagera dig stå fritt. Det är också lite iritterande att de växlar mellan att använda versaler ibland och sedan byta till gemener i mellanrubriker och rubriker lite nu och då.

Den stora bilden till vänster borde också ges någon form av funktion. Istället för att bara lancera en one-liner och ett ansikte (men inget namn). ”Utbilda linkcheferna i ekonomi de är ju läkare, inte ekonomer” ”Landskapsregeringen har blivit en disskustionsklubb!” mm. hänger i luften när de inte knyts till ett namn eller en längre text som grundar citatet i debatten.

Och så den ständiga frågan -Var är RSS-flödet? GoogleReaders dagar må vara räknade men RSS lever fortfarande.

Till sist

Sedan kan jag inte slås av likheten mellan Saunalahti logotyp och Ålands framtids nerskalade nya. Jag kan inte bedömma om de är tillräckligt lika för att ställa till det. Dels för att det inte är ett känt varumärke allmänt på åland, och ÅF är inte (?) så stora på andra orter. Dels för att det riktiga problemet skulle vara varumärkesintrång. Vilket det troligtvis inte kans sägas vara. Det är däremot lite slarvigt att inte ha koll på varumärken med liknande logotyper i skapandeprocessen.

Jämförelse den nya avskalade logotypen för Ålands framtid och Saunalahti logo.

Jämförelse den nya avskalade logotypen för Ålands framtid och Saunalahti logo.

Det här inlägget postades i Kommunikation, Politisk Kommunikation och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ny hemsida och updaterad logo för Ålands Framtid

  1. Simon Holmström skriver:

    Intressant analys! Fortsätt, det är sjukt intressant🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s