Visit Aland -vilka normer ska gälla i reklamen? | #blogg100 dag 49

Hade inte räknat med att gårdagens post om visit åland skulle ta sådan skruv. Om inte de skulle postat det på sin egen facebook page och frågat vad som tänktes/ tycktes skulle det nog ha blivit en i raden av poster om rasism och sexism på Åland som fått x antal visningar och sedan glömmas bort. Istället så är det nu i skrivande stund över 500 visningar, och flera kommentarer, plus en lång tråd på facebook.

Jag är förvånad men också glad. Debatt är bra, speciellt för ämnen i skymundan. Även om de flesta verkar gå emot och inte tycka att det är något fel med hur det ser ut idag. Och igen får jag passa på att försöka förklara alla nivåer av min kritik: I bilderna är vit sexistisk hetronormativa. De vill säga att de exluderar flera än vad de inkluderar och förolämpar de som passar in i själva det facket. På det kommer en viss kritik mot att Åland visas upp som hetrogent svenskt (vilket kom sig av bara farten), och att det genuiskt svenska är det som ska visas upp. Igen det var inte det jag främst jag tänkte när jag skrev inlägget. Men jag tycker fortfarande att det är fel att trycka på det genuinskt åländska (för att det är exluderande och sexistiskt), utan trycka mera på samtida åländskt. Där det finns inspiration och erfarenheter lite varstans. Om det finns en så kallad genuiskt åländsk kultur så kommer den att överleva utbyten och utveckling.

Visit Aland på Facebook

Visit Aland på Facebook

Den intressanta disskustionen sker på facebook. De fyra komentarena här under får väll ändå ses som de mer extrema. Andra etnistiter är vällkommna, men de ska inte visas i reklambilder. (eftersom det argumenteras att det inte behövs). Att visa upp en icke-genuin bild av åland i reklam däremot är inte populärt.

Screen shot 2013-03-12 at 9.46.19 PM Screen shot 2013-03-12 at 9.47.27 PM Screen shot 2013-03-12 at 9.47.42 PM Screen shot 2013-03-12 at 9.47.53 PM

Jag funderar också så smått hur visit åland kan hantera näthatet om det skulle balla ut senare ikväll, eller ens på dagen. Högst antagligen har det väll en plan för det, annars skulle de knappast poste länken till min blogg.

Jag vet att jag pratar över huvudet för många och ska försöka ta mig tid att sammanfatta en lite längre kritik över bildvalet, både ur rasitiskt och sexistiskt perspektiv mera i detalj. Men det är inget jag vill slänga ihop på en kväll, men det kommer någon gång sådär ospecifikt i framtiden.

Det här inlägget postades i Åsikter, Kommunikation, Reklam och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Visit Aland -vilka normer ska gälla i reklamen? | #blogg100 dag 49

  1. Sarah skriver:

    Jag följer detta spektakel med spänning.

  2. Ping: Halvtidssummering av #blogg100 | #blogg100 dag 51 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

