35% missgynnar Åland, eller? | #blogg100 dag 39

Känns lite löjligt att skriva något bara för att berätta att man inte har något att skriva och inte eller riktigt ork att göra det. Men någon form av plikt driver en vidare. Idag ska vi skriva om  Iltalehtis enkätundersökning om hur de bosatta i riket vill att skattepengarna ska fördelas. Det blev en liten snackis när det visade sig att 35% tyckte att åland var en onödig budgetpost.

Jag tror att det är den här artikeln som startade allt. Frågan som ställdes (observera att det är egen översättning från finska det finns utrymme för misstolkning). Vilka av de 64 största budgetutgifterna som den tillfrågade skulle stryka. Totalt tillfrågades 1008 personer och det ska vara demografiskt jämförbart med resten av befolkingen i riket. Felprocenten är på 3%. Snittet skulle vara ett värde på 13%. Redan nu kan jag konstatera att nya ålands löp med ”stor undersökning” kan tonas ner en liten aning. Den är inte stor, utan normalstor för den här typen av frågor om man ska göra det ordentligt. (Eller kommer vi se ordet megastor, eller vågar man hoppas på en ultra-undersökning i framtiden?). När jag först läste om det var jag orolig för att man drog lite för stora växlar att det inte var så välgjort att det inte kan tas på allvar. Men det är det.

Vad man kan däremot kan ställa sig frågande till vad en nollsummepost som Åland är i budgeten (rätta mig om jag har fel). De vill säga att de skatter som Åland tar upp egentligen bara far en vända via skatteböckerna i helsigfors och sedan tillbaka igen. om det skulle spelat någon roll om

De som svarade på enkäten fick ingen information om att det som kallas överföringarna till Åland är pengar som Åland först fört över till staten och att större delen av de pengarna sedan går tillbaka till Åland i form av en så kallad klumpsumma.

Med andra ord det går inte att jämföra Ålandsposten med posten för militärt försvar, eller eu. Det låter inte riktigt rätt.

De tio översta med åland på femte plats ser ut som följer (igen egen översättning och min finska är bedrövlig):

Mellan jag tittade lite närmare på listan blev jag mer och mer oroad. Inte så mycket för Ålands del utan sälskapet vi hade i nerskärningstoppen. Integration kultur, och jordbruksstöd, samt internationella samarbeten. Områden som jag själv värderar högt, och tror kommer att spela roll i framtida framgång eller motgång för finland i framtiden.

Jag har också skrivit att det är skräpjournalistik. Vilket jag får ta tillbaka. I alla fall iltalehti verkar inte har gjort några större fel förutom att ha kvar åland som en budgetpost då. Undersökningen i sig verkar vara solid. Men vad jag däremot inte uppskattar att den i riket igenom ”guilty by association” sätter Åland som en onödig (och valdbar) utgift jämförbar med EU.  Och att man på Åland kan visa att riket avskyr och missgynar Åland och gör bäst i att separera mera snabbt. När det i själva verket bara beror på ovetenskap hur det fungernar.

Uppdaterat 2013-03-03 Glömde länka till Ålands radios text om Nauclers protest, hoppas att det kommer en lite längre text om det på hennes blogg. ”Missvisande enkät om Ålandspengar”
Uppdaterat 2013-03-04 Johan Bladh skriver på ledarplats i dagens tidning Finlands regering borde ryta åt folket.

Det här inlägget postades i Åsikter, Dagstidningar, Kommunikation och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 35% missgynnar Åland, eller? | #blogg100 dag 39

  1. Ping: Holmgång V. 10 (AFK) | #blogg100 dag 45 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

