Breddgruppsmöte | #blogg100 dag 27

_IGP4319 För en vecka sedan satt jag på på breddgruppsmöte för samhällservicereformen. Om man ska se på mailutsicken (där avsändaren inte anomyserat övriga adresser) så var 103 inbjudan och könsfördelningen skulle vara ungfär 45/55 kvinnor/ män. I verkligheten var var uppskattningsvis 1/3 kvinnor/ män bortåt 80 personer allt som allt. Åldersmässigt var det ännu mera deprimerande, bara en som var under 30.

Deltagarlistan  ger också en lettråd vilka områden som ska vara delaktiga i framtiden. Tydligen ska skolan vara klar med struktur 09, (gymnasiesammanslageningen), och inget mera ska behöva göras på ett tag. Samma sak med högskolan. Vad det däremot fanns gott om var tjänstemän, och kommundirektörer i kategorierna landskapsregeringen och kommunerna.

De fyra olika arbetsgrupperna har presteterat lite olika. De vill säga de flesta förutom den sociala arbetsgruppen, som internt verkade vilja bli kallade Susanna-gruppen, som faktiskt hade kommit fram till något. (över huvud taget så var det ett väldigt positiv presentation om deras vision). Jag vet inte om jag ska läsa in något i att det verkade vara den enda arbetsgruppen med (synliga) kvinnor. Den digitala agendan behövde kompetens, de andra behövde tid, för att sammanfatta det kort.

En annan sak jag reagerade på är hur skärgårds och randkommunerna beskrev sig själva som glesbyggden och ska befinna sig i ”periferin”. Glesbyggd är ett svävande utryck som kan innebär allt från att det är få personer per kvadratkilometer och långt till någon slags centrum. Tror det skulle behöva en tydligare definition just för Åland, och jag antar att det är en del av arbetet med garantilagen. Jag noterade också att skärgårdsfolk sa sig bo i periferin, som i sammanhanget får ses som ett kraftigare synonym till glesbyggden. Det är lite som om man vill säga genom att använda ordet periferin att bortom oss helvetes eldar och hopplöshetens dalar. Inget fel med det, mera som en kommentar på språkbruket.

Mitt intryck av det hela är att det här inte är en arena för ungdomar eller andra som inte är invigda i cirkeln. Det är inte tänkt så men det är det som händer. Har du inte mandatet av en yrkestitel eller en valkrets helst både och silverhår på ryggen så har du inget där att göra. Det var som när jag under dagen frågades vem jag representerade och jag svarade ärligt migsjälv, och den totala förvirringen det svaret fick.  Det är kanske inte så konstigt vi lever i en teknokrati och representationsdemokrati. Medborgare kanske inte ska inte irra omkring i maktens korridorer.

Men jag tror att det skulle gå att lyfta skynket lite mera det finns mycket information som framkomm under breddgruppsmötet som borde komma allmänheten till nytta. Hur ÅHS skulle kunna förändras, vad den digtala agendan och dess e-demokrati kan göra. Det finns massor att berätta och visa, men aldrig kommer utanför murarna på marmorborgen.

Uppdaterat 2013-02-18: mera information om samhällservicereformen ska i teorin finnas på reform.ax

Det här inlägget postades i Åsikter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

