Rasism, rasistisk, rasist | #blogg100 dag 11

Läste ikapp mig på veckans lokaltidningar idag, har fortfarande en del att ta igen bla. DNs kulturbilagor som ska läsas ikväll. Under veckan har det skrivts en hel del intressanta saker, speciellt på insändarplats. Det hela började med att Fredrik Rosenqvist skrev en ledare under rubriken Vi måste ta debatten nu, innan det är för sent” i Ålandstidningen 2013-01-20. Ledaren från två repliker på insändarplats i tidnigen under veckan som jag uppfattade det. Ingadera finns dessvärre på nätet. Men det spelar som tur inte så stor roll för mitt ämne.

Det jag hamnade att fundera på är att människor med rasistiska åsikter inte gillar att få sina åsikter kallade rasistiska. Visst, du kan kalla dig invandrarkritisk, eller något annat nyord. (Noterade en av insändarna föreslog ordet invandrarbekymmrad ”…en korrekt och neutral benämmning…”). Men i grunden så är åsikter om inflyttning och invandring rasistiska, exluderande och indelande av världen av vi och dom. Civilisation och vällfärden mot barbarer och sharia. (Paus, för bedrövad suck). Jag förstår inte att att det ska vara så svårt att ha den självinsikt att inse att de åsikter som man framför är rasistiska även om det inte är under den parollen de presenteras under.

Det är en del av rasismen, men den jag gärna skulle vilja lyfta fram är den som jag själv då och faller för. Japp, då och då kommer jag på mig själv att att ha fördomar byggda på rasism. De vill säga att jag ger folk egenskaper på grund av ras. Asiater är si, afrikaner är så, och vi vet alla hur ryssarna är. Men NEJ, för det vet jag (vi) inte. Allt som oftast träffar, iaf. jag individer (väldigt sällan grupper) med helt unika historier där mina fördomar inte hjälper någonting. Snarare själper. Det är den rasismen jag önskar att man tog i, rasismen som sker i vardagen och sällan för den som utför den, men för den som kränks sker det varje dag.

Det här inlägget postades i Åsikter, Främlingsfientlighet och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rasism, rasistisk, rasist | #blogg100 dag 11

  1. Ivalu Rosing skriver:

    Har haft samma tanke hela dagen. Rasisten, som skämter på bekostning av en punchline om en ras. Sexisten som skämtar på bekostning av smala könsroll perspektiv. Homofoben som skämtar om HTB. Dom vet jo inte ens dom är det – och om jag säger det till dom… typ nån säger ”that’s so gay” så är jag bara ”lättkränkt och fattar inte joken”… problem! Ja.. när jag kommer på ett perspektiv och bar sätt att skriva om det, kommer en blogg om det också… wish me luck! xD

    • Michael skriver:

      Roligt att flera tänker lika, ser fram mot bloggposten. 🙂
      Tänkte dra paralleller med sexism och homofobi, mycket är väldigt lika med rasismen. Intollerans som intollerans liksom.

  2. Ping: Halvtidssummering av #blogg100 | #blogg100 dag 51 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

