Finlandsvenska kommuner på Facebook | #blogg100 dag 6

Förra veckan kom det siffror och värderingar av de svenska kommunernas närvaro på sociala medier. Vilket väckte frågan hur det ser ut på Åland, och i förläggningen hur det ser ut i svenskfinland. (skulle gärna sträcka mig till hela finland men mina språkkundskaper säger stopp). Jag gick igenom wikipedias lista på svenskspåkiga kommuner men hittade bara bara sex (6) pages som jag kunde tolka vara drivna av en tjänsteman på kommunen. Av 33 kommuner! Kan mycket väll vara så att jag har missat några men att bara 4 av 33 kommuner är närvarande på facebook, det låter lite lågt. Tipsa gärna om kommunala facebooksidor som jag har missat.

De sex organisationerna på facebook fördelade sig såhär:

Fördelat tid likes så får man fram följande karta:

Det kanske mest intressanta är trenden att bibloteken är tidiga med att representera sig på facebook. Är det någon kommunal avdelning som finns på facebook är det bibloteken, och inte helt ovanligt sedan 2009.

Det här inlägget postades i Facebook, Internet, Kommunikation, Sociala Medier och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Finlandsvenska kommuner på Facebook | #blogg100 dag 6

Kommentera

