Spelade sociala medie-aktivitet någon roll i lagtingsvalet 2011 #axpol | #blogg100 dag 3

Lånar igen information från Mats Adamczak genomgång från maj förra året och korsar den jämförelsesiffran han tog fram med antalet röster de fick i lagtingsvalet. Det är en siffra som är ett slags snittvärde för närvaro, influens, och aktivitet på facebook, twitter, linkedin, och bloggar. Du kan läsa den själv här: Axpolitik, topplistan plats 37-20 och Axpolitik, topplistan plats 20-1

Den vertikala skalan visar antalet röster, den horisontella sociala medie ”poäng” Den skalan går från 250 ner till 1. Där 250 är väldigt dåligt och 1 är väldigt bra.

Igenomsnitt fick varje invald 220 röster, och om man inte räknar med röstmagneten Gunells 841 röster, så blir snittet 202. Sju av de topp tio på sociala mediaskalan ligger över eller runt 202-220 röster. Av de tio som fick flest röster låg fem över och fem under snittetvärdet på 108 ”sociala medie-poäng”.

Intressant nog är det samma resultat bland de tio som kom in med minst röster. Fem var över snitt, fem var under snitt på sociala medie skalan. Bland botten på sociala medieskalan var det två som kom över genomsittet på 202-220 röster.

16 av de 37 i listan är över snittet på 108, de övriga 21 är över. Med andra ord 16 är mera aktiva än oaktiva (iaf. i valtider). Hälften av dem är under snittet när det gäller röster.

Gunell kan man inte förklara med sociala medier, (och jag tror inte att någon invald kan enbart förklaras med röster vunna på internet), men det är intressant att se att fyra av de fem som låg närmast. Viveka Eriksson (lib), Katrin Sjögren (lib), Johan Ehn (m), Fredrik Karlström (ob), och Anders Eriksson (åf), har grepp om internetkommunikationen.

Framtiden då? Svårt till säg. Jag har ett citat från förra partisekreteraren till socialdemokraterna som arbetade med valet 2010, numera ledarkrönikör på aftonbladet:

”[…] varje politiker måste hitta sin eget sätt, sin egen röst. För en del passar det inte att hålla torgmöten och för andra fungerar det inte att tittar. Man får helt enkelt anpassa sig till det som funkar och gilla läget”
-Karin Pettersson

Tror det stämmer för Åland. För visa kommer internet var det viktgaste, för andra en bisak, eller en struntsak. Det som händer där kommer inte att vara helt onödigt, men jag är idag, osäker på om det kommer att spela en avgörande roll för valet i stort. (ord som jag mer än gärna äter upp om ett par år).

Follow my blog with Bloglovin

Det här inlägget postades i Facebook, Kommunikation, Politisk Kommunikation, Sociala Medier, Twitter och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spelade sociala medie-aktivitet någon roll i lagtingsvalet 2011 #axpol | #blogg100 dag 3

  1. Ping: Sociala medier kan hjälpa för nya namn i lagtingsvalet 2015 | Medier och kommunikation på Åländska

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s